”Att synas i stora utländska medier har gett oss en ny position”

18 oktober, 2017
NYHET
Upprymda röster hörs i bakgrunden. Skratt bryter ut när en duns ljuder genom rummet, och sen har Robert Glader lyckats ta sig ut från biografen som är mitt uppe i att visa sekvenser från Karlsson på Taket. På Filmbyn Småland i Mariannelund pågår säsongen för fullt trots att höstrusket smugit sig på.

I byn som under 1970 var inspelningsplats för Emil i Lönneberga ligger idag Filmbyn. Här lever Snickerboan, Bullerbyn, Mattisborgen och köket i Villa Villerkulla vidare, miljöer som omfamnat såväl dagens yngsta som äldsta generation.

– Vi har tittat minutiöst på hur möbler och miljöer ser ut i filmerna, och anställt målare som i detalj har återskapat gammalt och slitet på alldeles nya möbler, berättar Robert Glader, VD på Filmbyn.

 

Idén till Filmbyn uppkom av Anna Mellergård, som bor i Mariannelund. Hon såg potential i omgivningarna där karaktären Emil växte upp med hela svenska folket. År 2010 inleddes det projektet, och landade sju år senare i att handla om inte bara Emil i Lönneberga, utan barnfilmer i allmänhet, och Astrid Lindgren-filmer i synnerhet.

– Många Mariannelundsbor var delaktiga i filminspelningarna 1970, som statister eller som vänner till skådespelarna som bodde här i perioder. Några har idag, 40-50 år senare, fortfarande kontakt med till exempel Lilla Ida, berättar Robert.

 

Filmbyn bjuder besökarna på en nostalgitripp i Astrid Lindgrens miljöer, men är också en kreativ plats för de som gillar att skapa.

– Till exempel kan du gå in i ett rum och se dig själv i 3D när du hoppar över Helvetesgapet, sjunga filmsånger i studio, redigera filmer, delta i quiz eller gå på bio, berättar Robert ivrigt.

 

För att få bollen i rullning och uppmärksamma såväl Smålands egna invånare som tillfälliga besökare på Filmbyns existens har mycket marknadsföring skett via sociala medier – ett billigt men ack så effektivt knep.

– I samråd med professionella konsulter gjorde vi en plan för hur vi skulle använda våra sociala medier. De hjälpte oss att köpa loss de ord vi ska använda oss av för att få träffar på Google, vilket vi jobbat hårt och målmedvetet med. Därefter har vi följt planen för våra sociala medier noggrant och det har givit resultat, säger Robert.

 

Men inte bara appar och internet har upplyst omvärlden om Filmbyn.

– Att befinna sig i lokala, tryckta medier kanske inte ger massor av besökare, men det bygger nätverk och kontakter som är ovärderliga för oss som företag.

 

Vidare berättar Robert att det stora antal journalister som besökt Filmbyn har givit honom en rejäl skjuts i rätt riktning.

– Journalister från hela Europa har skickats hit via Smålands Turism. Att få synas i de största utländska medierna har gett oss en helt ny position på den internationella marknaden, och fantastiska utsikter för en ökad internationell besöksström nästa sommar.

 

En bekräftelse på att marknadsföringen och tanken bakom Filmbyn varit god är de stora samarbeten som blivit möjliga under sommaren. Bland annat har Filmbyn inlett ett samarbete med både Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs.

– Inom 20 minuters restid har du Katthult, Filmbyn, Astrid Lindgrens Värld och Bullerbyn. Det blir ett Astrid Lindgren-imperium, som hittills har tilltalat både barnfamiljer och pensionärer.

 

Efter en lyckad säsong, som fortsätter in på höstens svala dagar, har Robert ett tips att ge andra företagare som står i startgroparna.

– Skaffa dig ett nätverk. Du kan ha världens bästa idé, men utan kontakter och folk som tror på dig är det svårt att ta sig fram. Börja på hemmaplan och gör dig välbekant med företag runt omkring dig. Bygg upp lokala nätverk. Ta hjälp av näringslivsenheterna – ta reda på var du kan söka finansiella stöd och hitta startskottet den vägen. Smålands Turism bistod mig och den här verksamheten hela vägen – så hjälp och stöd finns alltid att få.

 

Med det avslutar Robert Glader vår intervju, och återvänder in till muntra gäster och Karlsson på Taket.