”Du måste finnas på internet idag, det är hela grejen”

30 augusti, 2017
NYHET
De är rykande färska på marknaden, och har den svala sommaren till trots blomstrat. Med inställningen att hjulet redan är uppfunnet har hjärnorna bakom ”Hemma på Hult” lagt stort fokus vid nätverk småföretag emellan, och sluppit göra dyra misstag.

Det som under 1700- och 1800tal var ett gästgiveri, köptes av Chatrine och Johan för att bli deras nya bostad och lokaler åt möbeltillverkning. Men gården visade sig ha större potential, och inte bara möbeltillverkningen har lockat folk till Hult under sommaren.
– Vi hyr ut stuga, ställplatser, har en gårdsbutik och driver ett café också, berättar Chatrine.

Idén om helhetskonceptet växte fram ur byggnaderna, vars användningsområden i första skedet var tänkt förmöbeltillverkning, bostad och showroom till möblerna. Men med en företagsutvecklares instinkt skapades fler möjligheter.
– Åker du ut på landet vill du ofta ha något att fika. Ska du stanna för en fika är event alltid uppskattat. Event leder så småningom till middagar, och sen blir det sent och övernattningsmöjligheter blir aktuella. Att övernatta i lantlig, historisk miljö är alltid en upplevelse i sig. Det var så det nuvarande konceptet växte fram, förklarar Chatrine.

Inför första säsongen laddade Chatrine och Johan med billig men effektiv marknadsföring.
– På en hemsida för Airbnb fick vi mycket utrymme för en liten peng. Det är därifrån vi hyrt ut stugor. Utöver det har vi en hemsida, och sociala kanaler på Facebook och Instagram där vi marknadsför caféet och gårdsbutiken. Du måste finnas på internet idag, det är hela grejen.

Chatrine berättar att besökarna till gårdsbutiken och caféet ofta tar sig fram via Facebook och Instagram, medan övernattande gäster hittar dem via Airbnb.
– Vi har i år haft gäster från 21 länder, både i och utanför Europa. Singapore, Mexico, Canada och Slovenien är bara exempel, berättar Chatrine

Till nästa år är två nya stugor installerade. Dessutom kommer nya event, kopplade till gårdens spännande historia att planeras och bli en del av upplevelsen.

För den som vill lära sig mer om digitaliseringen och vikten av att finnas på sociala kanaler och internet, har Smålands Turism anordnat kurser, ”fotografering med iPhone” och ”digitaliseringen – så påverkar den dig”. Vill du veta mer om dessa, klicka HÄR.