Utbyte av kunskap på Stora Cykeldagen

18 december, 2017
NYHET
En fullspäckad dag gick av stapeln i Ädelfors när cykelidkare och cykelentusiaster samlades på Ädelfors folkhögskola för att föreläsa, nätverka och lära sig om den allt större cykelturismen i Sverige. Bland föreläsarna fanns representanter från hela Sverige, men också Danmark, som är ett föredömligt land vad gäller cykelturism.

Inspirerande berättelser och intressanta anekdoter avlöste fakta och statistik under dagen. Skrattsalvor blandades med allvar, och tips, idéer och förslag delades öppenhjärtigt deltagarna emellan.

 

Först ut att föreläsa var 3 olika personer som taladeinledningsvis:

Dagen började med att Henrik Tvärnö, kommunalråd Vetlanda kommun, invigde dagen med några väl valda ord. Därefter välkomnade även Rickard Lehman, kommunikationschef Vetladna kommun, följt av att Johan Delfalk från Smålands Turism berättade om vikten av cykelturismens utveckling och den ökade efterfrågan från utländska turister. Smålands Turism jobbar med en stor satsning kring utveckling av hållbara produkter för export i HPU-projektet tillsammans med Tillväxtverket och cykelprodukter efterfrågas på marknaden just nu.

 

Jesper Pörksen, från föreningen Dansk Cykelturisme var först ut att föreläsa. Han berättade bland annat att cykelturister spenderar mer pengar än andra turister. De är dessutom goda ambassadörer för Danmark, då 89% av cykelturisterna är väldigt nöjda och rekommenderar andra att semestra i Danmark. Det går att jämföra med den vanliga turismens 67%.

 

Från Sweden by Bike kom representanten Daniel Bergstrand, som är en före detta journalist som haft fördelen att lära sig om cykling. Bergstrand lyfter fram vikten av att presentera allt användbart Sverige har i turismsyfte – bland annat den goda maten, platser att sova, cykelvägar och liknande. Även samarbetet konkurrenter emellan tas upp, och enligt Bergstrand är konkurrenttänket passé och bör ersättas av tankar om hur man kan dra nytta av varandra.

 

Lars Strömgren från Cykelfrämjandet tar upp en ny målgrupp i ljuset, nämligen Silver Cyclists. Han beskriver dem som nyblivna pensionärer med utflugna barn och gott om pengar. Att fånga upp målgrupper som dessa är enligt Lars Strömgren det nya svarta.

 

Hela vägen från Aarhus Kommune kom Pablo Celis. Han delgav deltagarna en berättelse om hur Köpenhamn är platt, medan Aarhus är backigt och inte särskilt cykelvänligt. Under berättelsens gång fick vi veta vad Celis gjorde med 100 miljoner svenska kronor, för att få Aarhus att bli en cykeldestination att sätta på kartan. Ett axplock av hans genomförda projekt var att bygga nya vägar utan biltrafik, och att ta bort flera av stadens bilparkeringar för att främja cyklandet framför bilkörandet.

 

Från Järvsö Bergcykelpark kom Lars Ek Lööv och Fredrik Fransson. De båda började som cykelentusiaster, och fick snart erfara att attityd är viktigare än något annat. De levde efter uttrycket ”kan man inte bli störst, kan man i alla fall bli bäst” och har gått från 13 mountainbikes till över 100.

 

En annan framgångshistoria, med mycket matnyttiga fakta, kom från Louise Söderlund på Isaberg Mountain Resort. Söderlund kommer från början från industrin, men har sedan fem år tillbaka varit VD för Isaberg. Hon tog med deltagarna på en resa från enbart skidbackar på en alldeles för sydlig breddgrad, till ett året runt-imperium som erbjuder snöbackar hela vintern – klimatet till trots. Söderlunds bästa tips till företagare är att ge för att få. Att vara generös och att bjuda in, för att få ringar på vattnet.

 

Sist ut för att avrunda föreläsningarna var Anders Ljungberg, före detta förbundskapten för mountainbike. Europeiska Mästerskapen i mountainbike blev en stor succé både sportsligt och publikmässigt, med cirka 20 000 åskådare på plats som fick uppleva några av världens bästa mountainbikecyklister susa fram över berget i Huskvarna. Om detta, och om samarbete över klubbgränser och förmågan att se möjligheter pratade Ljungberg.