Matvandring genom Jönköping

28 juli, 2017
NYHET
Förra året startade Wellness Travel aktiviteten ”guided food walks”. Målgruppen var företag och grupperna bestod av 10-60 deltagare. Sedan mitten på juli har samma koncept erbjudits för privatpersoner, och de mest entusiastiska besökarna kommer från närområdet.

Marknadsföringen blev uteslutande på engelska när Wellness Travel skulle öppna upp för privatpersoner. Målgruppen väntades nämligen bli turister och besökare i staden – vilket visade sig vara fel. Boende i Jönköping med omnejd har hittills varit överrepresenterade, även om långväga gäster också funnits på deltagarlistan. Att stora delar av gästerna redan känner till staden gör ingenting. Partik Hertelendy, VD på Wellness Travel, säger till Jnytt:

”Vi försöker alltid gå till en eller ett par ställen som vi tror gästerna aldrig sett eller lagt märke till om det inte var för oss.”

Konceptet är enkelt: tre till fyra restauranger besöks under kvällen och där bjuds gästerna på något lättare att äta och dricka. Men matupplevelsen är inte den enda upplevelsen. Längs vandringen sätts Jönköping och det sociala i centrum. Guiden förgyller kvällen med anekdoter och intressanta historier från staden.

Restaurangerna som besöks varierar från kväll till kväll. Därför kan man delta i matvandringen flera gånger utan upprepning. Stadens alla restauranger vill bli besökta, och blandningen är därför bred. Både finare restauranger och stadens pizzerior presenteras under en kväll.

Foto: Jnytt, Hanna Sjöberg