Smålands Turism satsar på Storbritannien

27 november, 2017
NYHET
Under kommande år kommer insatser i form av integrerat PR-arbete och Travel Trade (researrangörsbearbetning) att ligga som grund för den satsning som Smålands Turism gör för att påverka olika målgrupper på den nya marknaden Storbritannien. Syftet är att stärka vår regions produkter och upplevelser inom ramen för Sverigemarknadsföringen i Storbritannien.

Under året som gått har Smålands Turism lagt en grund för den brittiska marknaden, dels genom marknadsanalys och dels genom att delta på Swedish Workshop och WTM (World Travel Market) i London. Som främsta teman kommer det att satsas på naturupplevelser, design, hållbart resande och lokal mat. Även lite mer udda förfrågningar, som exempelvis ”simma i grupp” har kommit upp som attraktiva önskemål.

 

Under World Travel Market i november i år, berättade de brittiska researrangörer och journalisterna att Sverige är ett attraktivt och trendigt resmål som alltfler britter efterfrågar. För någon vecka sedan arrangerade Smålands Turism en visningsresa för internationella journalister med design som tema. Tre av dessa kom från Storbritannien och bekräftar att britterna är mycket nyfikna på Sverige och mycket av deras efterfrågan hittas i regionen.

 

Likaså är den allmänna uppfattningen att ”Brexit” inte spås påverka en negativ utveckling av resandet till Sverige. En förklaring till detta kan vara att den målgrupp som väljer att resa till Sverige inte anses vara särskilt priskänsliga. Britterna sägs också vara en resande befolkning, som rest sig genom tidigare kriser.

 

Swedish Lifestyle har framträtt som ett lockande koncept, och britterna är nyfikna på den svenska kulturen. Sverige har gått från en okänd destination, till en attraktiv livsstilsdestination.

 

Intressant är att britterna gärna åker på kortare resor när det gäller populära resmål som Sverige. Kortresorna på cirka fyra dagar, med syfte att få en paus från stadslivet, är så populära att de plockar marknadsandelar från det brittiska mer traditionella utlandsresandet,” beach holidays” till Medelhavsländerna.

 

Reseflödet från Storbritannien är jämnare fördelat över året än övriga marknader, och det är vanligast att turister från Storbritannien reser till Sverige i par.

 

Smålands Turism håller just nu på med uppföljningsarbetet från årets workshop och mässa, med att ge förslag på upplevelser och aktiviteter till olika researrangörer för paketering till marknaden. Allt är efterfrågestyrt.

 

Tillsammans med detta skriver vi underlag för nyhetsbrev i vårt PR-arbete. Här lyfter vi och säljer in det som finns köpbart på marknaden. Och ger inspiration från vår del av Småland.