Swedish Workshop 2016

23 maj, 2016
NYHET
Tack alla som hjälpte till att göra Swedish Workshop till ett lyckat arrangemang när det genomfördes i Jönköping 24-25 april! Med facit i hand kan vi konstatera att både arrangörerna Visit Sweden och deltagande researrangörer och resesäljare är nöjda och reser hem med många nya intryck och affärskontakter. Visit Sweden spelade in en film under workshopen, se den här.

Smålands Turism stod för värdskapet tillsammans med Destination Jönköping och många olika lokala företag har varit involverade i arrangemanget.

Några resultat

 

  • Smålands Turism hade under workshopen 21 stycken direkt bokade 15 minuters möten
  • Smålands Turism hade aktiv kontakt med ytterligare 14 researrangörer utanför boknings-schemat
  • Smålands Turism hade direkta möten med kontakter från 11 marknader (Schweiz, Tyskland, USA, Nederländerna, Kina, Ryssland, Storbritannien, Österrike, Belgien, Frankrike, Indien)
  • Under pre- och post-tours deltog 26 deltagande researrangörer på resor som berörde Jönköpings län
  • Totalt hade deltagande småländska företag tillsammans 270 direkta möten
Tack till alla medverkande

Inramning och styling

Placebrander och Stylist Malin Qvänstedt

Mat

Företagscatering, PM & Vänner, Sodexo, Sjön

Möteslokaler

Elmia, Spira, Jönköpings läns museum

Transporter

Smålandsbussen och Hertz

Hotell

Elite Stora Hotellet, Best Western John Bauer Hotell, Profil Savoy Hotel, Vox Hotel

Trivselarrangemang

Remmalagen från Visingsö, Nystedt Husky Tur & Natur, Grenna Polkagriskokeri, Bike Sweden, Lennart Landh, June-kvintetten

Värdar

Elever vid Hotell & Turism-linjen åk 2 Per Brahe-gymnasiet samt personal inom besöksnäringen i Vetlanda, Gnosjö och Värnamo kommuner

Konferencier

Jackie Kothbauer

Många affärsmöten

Under workshopen deltog 90 researrangörer från 17 länder och 110 säljare från svenska reseföretag och destinationer. Måndagen ägnades åt ett intensivt mötes-schema där säljare och köpare möts i 15 minuter vilket resulterade i 1 600 möten! Många affärer görs på plats, men lika vanligt är att en relation inleds som sedan leder till förhandlingar och affärer.

Swedish Workshop 2106. Foto Anna Hållams

Vi som är i branschen vet att utländska besökares vistelse i Sverige är av stor betydelse för Sveriges ekonomi. Den totala exporten av varor och tjänster i Sverige ökade med 5,1 procent under samma period och därmed tar besöksnäringen ledning i exportligan i jämförelse med andra viktiga varuområden som industrimaskiner, livsmedel, järn och stål, personbilar samt trävaror.

Antalet utländska övernattningar i Sverige ökade med 10,5 procent under 2015. Störst ökningar noterades på andelen långväga gäster från länder som Kina, Indien och USA. Även logiintäkterna på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade, ökningen på 8,9 procent genererade totalt 22,5 miljarder. (Källa: Tillväxtverket) Ett forum som Swedish Workshop är viktigt för att främja affärerna. Lokal media valde att bevaka arrangemanget med följande inslag:

SVT Jönköping

Sveriges Radio Jönköping

Besök vårt Instagramflöde för bilder från Swedish Workshop