Utvalda att bli bäst på digitalisering

17 november, 2017
NYHET
De nyblivna slottsägarna står på gedigen mark och blickar ut i framtiden. Mikael Rydberg och hans team tar Slottsvillan från Huskvarna och ut i världen, genom att hoppa ombord på det tåg som tar Smålands företag från gårdagen och in i den digitala eran.

Sedan årsskiftet har Mikael drivit Slottsvillan i Huskvarna, ett hotell med möjlighet för konferens, övernattning och fest. Redan från början var paret inställda på att en digital utveckling skulle komma att bli nödvändig.

 

– Som nya i branschen har vi försökt vara öppna och lyhörda för att hitta smarta lösningar och enkla sätt att nå ut med våra erbjudanden till minimala kostnader, berättar Mikael, och fortsätter:

 

– Att bli medveten och strategisk i en digital värld, är ett billigt och smart sätt.

 

Mikael berättar att de alltid varit aktiva i sökandet efter utveckling, inte minst när det gäller att bli mer digitala och ta plats på en digital marknad. När erbjudandet om att få individuell digital coachning kom, var Slottsvillan snabba att visa framfötterna.

 

– Vår strategi har byggt på att använda digitala forum för marknadsföring. I den digitala världen har vi beskrivit vår verksamhet och vi kände att det är ett bra forum för att kunna bolla frågor, få goda råd, tips och idéer av människor som ser oss ur ett utifrånperspektiv. Av det skälet kändes det naturligt att ta chansen till den individuella coachningen, säger Mikael.

 

Den digitala coachningen sker under ledning av Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare. Efter att ha deltagit i de kurser som anordnats av Smålands Turism, fick ett 40-tal företag chansen att utvecklas i samråd med Chrille.
Mikael berättar att möjligheten att arbeta med Chrille har givit Slottsvillan en rejäl skjuts framåt.

– Vi har under det gångna året gått över till ett hotellrumsbokningssystem, som gjort oss bokningsbara direkt genom vår egen hemsida. Vi har också byggt en helt ny webbplats, som lanserades innan sommaren och därutöver har vi jobbat med Facebook och Instagram, säger Mikael.

 

I samband med att Slottsvillan anmälde sitt intresse för den individuella coachningen, gjorde de själva en nulägesanalys av den dåvarande digitala synligheten och närvaron. Då upptäcktes många möjligheter, men också ett antal svårigheter som skulle kräva extra jobb att hitta lösningar på.

 

– Jag skulle säga att det har fått oss att fokusera mer strategiskt på hur vi steg för steg ska utveckla vår digitala närvaro och på så sätt kunna visa vad vi har att erbjuda till potentiella kunder/gäster, säger Mikael.

 

För Slottsvillan ser framtiden ljus ut. Potential och möjligheter till att utveckla verksamheten ytterligare ligger nära till hands, vilket i framtiden resulterar i fler kunder och besökare.

– Om vi jobbar strategiskt och smart med olika digitala plattformar och verktyg, är möjligheterna oändliga. Det handlar om att hoppa på tåget och inte kliva av bara för att det går fort, berättar Mikael.

 

Som ett tips till andra företagare som står inför samma digitala resa, är Mikaels tips att akta sig för att bli fastlåst och rädd.

– Se dig omkring med öppna, nyfikna ögon och ta till dig av positiv och negativ feedback. Det är bättre att göra något och ta små steg framåt än att bara stå still på stället och titta.

 

Har du missat att anmäla ditt intresse för digital coachning? Gör det direkt! Vi har ett fåtal platser kvar i denna omgången av kompetenslyftet digitalisering för företagen i Jönköpings län.