Entreprenörer upptäcker Store Mosse

5 april, 2018
NYHET
Naturen på Store Mosse nationalpark är speciell och unik. Smålands Turism lät framtidens entreprenörer testa och uppleva vad man kan göra i nationalparken.

Den 12-13 april samlade Smålands Turism, tillsammans med kringliggande kommuner (Gislaved, Värnamo och Gnosjö) företagare med intresse för att driva verksamhet på Store Mosse nationalpark. Från många håll har en efterfrågan på naturupplevelser identifierats, bland annat av Visit Sweden, Tillväxtverket, Smålands Turism, kommuner och researrangörer. Efterfrågan kommer både från inhemska och utländska besökare som vill uppleva Sverige och vårt län. Store Mosse nationalpark har goda förutsättningar för att leverera det som besökarna söker, det vill säga extraordinära naturupplevelser.

Första dagen i nationalparken inleddes med snöskovandring, följt av utomhusmatlagning vid Svänö vandrarhem. Vidare bestod dagen av en utomhusworkshop, ledd av Professor Lena Mossberg och fil. doktor Ann-Heidi Hansen från Nordnorge. Denna handlade om hur man skapar extraordinära ”gåshudupplevelser”.

Dag två inleddes med en workshop, där förslag på hur Store Mosse nationalpark skulle kunna berikas med upplevelser presenterades. Detta följdes av en föreläsning om regler att ta i beaktning på Store Mosse nationalpark, samt vilka möjligheter som finns. Föreläsare var Patrik Wändin från Länsstyrelsen.

– Det var ett positivt och energiskt gäng som nätverkade och delade tankar, berättar Emilia Sundberg, affärsutvecklare på Smålands Turism. Hon fortsätter:

– Det var två givande dagar där många tankar sattes i rullning.

Den globala resenären är kräsen och turistiska upplevelser i Sveriges natur har hela världen som sin konkurrent. Tydliga trender inom resande idag är hållbarhet, digitalisering, ekologiskt och närproducerat, trygghet, de omvälvande extraordinära upplevelserna och ekolyx. Sverige och Småland har stora möjligheter att kunna leva upp till allt detta.