Marknad

B2B-projekt lägesrapport

Tydlig trend - samarbetet med researrangörer är bra för affärerna

Sedan mer än tio år tillbaka samarbetar vi med Visit Sweden och andar regioner i ett B2B-projekt vars huvudsyfte är att matcha regionernas produktutbud med researrangörernas efterfrågan.

Vi ingår i Visit Swedens partnerskap RESA/B2B på tyskspråkiga marknader samt den nederländska marknaden. Sedan 2003 har Visit Sweden systematiskt bearbetat turoperatörer med syfte att öka antalet svenska produkter hos turoperatörerna. Vi anslöt oss till partnerskapet 2002 och i nuläget finns ett 25-tal företag i vår region representerade hos tyska, nederländska och belgiska researrangörer.

Vår roll i B2B-partnerskapet är att utgöra en länk mellan researrangörerna och företagen och förmedla efterfrågebilder och villkor för samarbeten mellan researrangörer och produktleverantörer (s.k match-making). Under året kommer B2B-partnerskapet att byta namn till RESA – Regionalt Europeiskt Samarbete med Arrangörsledet.

Uppföljning och projektstyrning

Tre gånger per år träffar Visit Sweden de regioner som har anslutit sig till RESA för resultatrapportering, uppföljning, utvärdering, omvärldsanalays/bevakning och produktutveckling. På senaste mötet låg fokus på omvärldsanalys och intressanta fakta som påverkar arbetet framöver, både för oss och för företagen som levererar produkter. Här följer en kort sammanfattning av de viktigaste punkterna:

  • endast 17% av alla bokade resor i Tyskland är bokade online, att jämföra med 60% i Sverige och 40% i UK
  • förändrade EU-direktiv angående paketreselagen, se länk nedan
  • Google kommer att bli en ny distributör av bokningar, sökningar som leder till bokning genererar provision
  • Trip Advisor och Zoover är stora resesiter i Nederländerna
  • Holidaycheck är största reseportalen i Tyskland

 

Visit Swedens nya kommunikationsstrategi

Visit Sweden har tagit fram en ny kommunikationsplan som bland annat innehåller metoder och modeller för utvecklings-och affärsprocesser. På Smålandsdagen presenterade Lotta Thiringer från Visit Sweden en översikt av planen (se nedan) och för arbetet i B2B-projektet har stadierna Drömma och Tillgänglighet särskilt lyfts upp. Det är viktigt att båda stadierna kuggar i varandra i processen. I Drömma-stadiet väcks lusten att resa genom inspirerande bilder och berättelser och när drömmarna ska omsättas i praktiken är det viktigt att utbudet finns tillgängligt och kan bokas. Den digitala närvaron av aktiviteter som riktar sig till utländska (och svenska) besökare måste bli bättre.

 

Viator – ett distributionssystem för aktiviteter

På B2B-träffen presenterades Viator som tillhör TripAdvisor-gruppen och är en plattform som erbjuder aktivitetsföretag online distribution. Plattformen finns i tio olika språkversioner och 13 olika valutor och annonsering sker via Google, Bing, Yahoo och Facebook. Medverkan i Viator är gratis för produktägare och ersättning utgår till Viator först då när en bokning görs. produktägaren lägger in netto- och bruttopriser och avräkning görs månadsvis. Om du vill ansluta dig redan nu, se nedan för vidarelänkning.

Dokument

Dela den här sidan