Utveckling

Export och exportmognad

Är ditt företag redo för export?

Efterfrågan på unika upplevelser ökar stadigt i takt med att allt fler utländska besökare väljer att resa till Sverige och Smålands Turism vill bidra till att stärka vår regions utbud med fler produkter av hög kvalitet.

Vad menas med turistexport?

Besökare från andra länder som reser till Sverige och spenderar pengar på boende, mat, transporter, shopping, upplevelser och aktiviteter.

Vad innebär exportmognad?

Att känna den internationella målgruppens behov och drivkrafter för att kunna anpassa den egna verksamheten och erbjuda produkter och tjänster som matchar deras efterfrågan.

Testa din exportmognad

Använd dig av exportmognadsguiden för att testa din exportmognad. Syftet med exportmognadsguiden är att öka kunskapen om hur man arbetar med utländska researrangörer. Guiden är ett resultat av delprojektet ”Destinationsutveckling”, som ingick i en satsning för turism 2007-2009 från Vinnova och SHR. I projektet deltog Region Dalarna, Siljan Turism AB, Visit Falun AB, LFV och Visit Sweden.

 

Tillväxtverket rapporterar

Sammanställningar för turismåret 2015 visar jmfr föregående år:

  • 60 428 358 antal övernattningar
  • 7,1 % ökning antal gästnätter
  • 6,1 % ökning svenska gästnätter
  • 10,5 % ökning internationella gästnätter
  • 8,1 % ökning nordiska gästnätter
  • 8,2 % ökning europeiska gästnätter
  • 20,8 % ökning utom-europeiska gästnätter

Källa: Tillväxtverket/SCB

 

Dela den här sidan