Marknad

Nederländerna

Sverige - en attraktiv, men oupptäckt marknad för Nederländerna

Visit Sweden har i undersökningar och intervjuer identifierat drivkrafter för målgrupperna de riktar sig till. Nyfikna upptäckare, aktiva naturälskare och vardagssmitande livsnjutare var resultatet de kom fram till. Undersökningarna visar att 80 % av de tillfrågade i Nederländerna vill besöka Sverige. Holländarna uppskattar Sverige för människorna och naturen, och dessutom uppfattas Sverige som ett mycket säkert och tryggt land att vistas i.

Flamländare och holländare liknar varandra i resmönster och efterfrågan. Dessutom åker de gärna till Sverige, medan valloner i Belgien oftast föredrar att åka söderut, även detta enligt rapporter från Visit Sweden. Dock finns det faktorer som gör att de avstår. Sverige uppfattas som dyrt och kallt, och är i stor utsträckning en okänd destination vars aktivitetsutbud inte nått hela vägen till Nederländerna. Därför är det extra viktigt att nå ut med allt Sverige har att erbjuda.

 

Topplista

Topplista på vad holländare efterfrågar under en semester:

  • rundresor
  • uppleva stämning
  • besöka städer och platser
  • besöka sevärdheter
  • utomhusupplevelser
  • besöka trädgårdar och parker
  • besöka restauranger

Holländare brukar, i högre utsträckning än andra, föredrar att bo i stugor och hyra boende på egen hand. Airbnb är ett populärt alternativ i Holland.
Sverige har det holländarna efterfrågar. För att nå marknaden med det budskapet, måste erbjudanden från Sverige skräddarsys.

Vässa budskapet

Säljer vi skog och natur eller säljer vi:

– Ren luft?
– Tystnad och utrymme?
– Utrymme för alla?
– Upplevelser utan stress?

Förpacka rätt

Att sätta samman en produkt som attraherar en målgrupp kräver dels bra aktiviteter, men också bra bilder och storys. Det är ofta upplevelserna som är reseanledningar, men långt ifrån alla upplevelser är reseanledningar. Kanske är upplevelsen istället ”värd en omväg” och det är bra nog.

Våra konkurrensfördelar

Konkurrensfördelarna med Småland är att det är ett diversifierat landskap med centralt läge. Det ligger på lämpligt geografiskt läge för att bli en del i rundresor, har många framgångsrika och utstickande företag inom besöksnäringen och har god tillgänglighet!

Tillväxtpotential

Visit Swedens marknadsundersökningar visar att det finns en stor tillväxtpotential på den nederländska marknaden för Sverige (och Småland).

  • 54 % – har aldrig besökt med är intresserade av att besöka
  • 25 % – besökt och intresserad av att besöka igen
  • 4 %   – besökt men inte intresserad av att besöka igen
  • 14 % – inte besökt och inte intresserad av att besöka

Källa: Visit Swedens marknadsprofil

Dela den här sidan