Marknad

Tyskland

En av våra viktigaste utlandsmarknader

Tyskland och övriga tysktalande marknader som Österrike och Schweiz är vår viktigaste utlandsmarknad. Researrangörsledet bearbetas tillsammans med Visit Sweden och med andra partners satsar vi också på PR.

B2B – matchmaking researrangörer

Ett upparbetat koncept är B2B-projektet på den tyska marknaden. Syftet med projektet som startades 2005, var att öka det svenska produktutbudet hos tyska researrangörer, men även på marknaderna Schweiz och Österrike. Projektet drivs i regi av VisitSweden i Tyskland. Kontakter till arrangörer i respektive land förmedlas och på workshops finns tillfälle för oss att sälja in de produkter som efterfrågas.

Vi arbetar med öka researrangörernas kunskap om vår destination och produktutvecklar aktiviteter och upplevelser efter de tyska researrangörernas och resenärernas efterfrågan. Antalet deltagande researrangörer i Tyskland är ett 100-tal och medverkande företag från Jönköpings län ca 25.

Är du intresserad av att veta mer om detta? Kontakta Hanna Glans.

 

Exempel på en visningsresa för arrangörer

Under våren 2015 arrangerade Smålands Turism tillsammans med Region Värmland en studieresa för tyska resebyråanställda i samarbete med nya flyglinjen BMI Regional som trafikerar Frankfurt-Jönköping-Karlstad. Syftet med resan var att introducera den nya flyglinjen och visa på möjligheter att sälja resor till våra områden. En grupp på nio deltagare reste under några dagar runt i Småland och Värmland och besökte bland annat Tändsticksmuseet i Jönköping, Gränna, Eksjö trästad och Ädelfors guldvaskning.

Visningsresorna arrangeras för resesäljare men den kanske allra viktigaste målgruppen vi vill nå är produktinköparna hos researrangörerna.

Läs mer om besöket i arrangören Schnieder Reisens blogg

Läs mer på BMI Regionals hemsida

 

 PR-byrå i Tyskland

Sedan flera år anlitar vi en PR-byrå i Tyskland, Bock-Schröder Media och i samarbete med PR-byrån skickar vi ut nyhetsbrev, arrangerar journalistresor och administrerar sociala media konton. Vårt tyska Facebook-konto har över 17 000 ”gillare”.

PR-värdet av alla aktiviteter sammanställs varje år och vi kan konstatera att denna kanal verkligen ger utdelning i förhållande till insatserna. Annonsvärdet för PR-insatserna i Tyskland 2014 uppgick till 71,3 milj kr.

 

Annonsering

Inom temat naturturism annonserar vi i olika magasin och resehandböcker i Tyskland, t ex Aktiv Schweden och Nordis – das Nordeuropa Magasin.

 

Tysklands semesterperioder avgör resandet

Tysklands semester varierar mellan olika delar i landet, och när de besöker Småland kan få stor betydelse. Som produktägare och turistbyrå är det bra att känna till dessa variationer då det kan ha påverkan på öppettider. Nedan listas tyskarnas semester för de kommande åren.

2017

2018

2019

Baden-Württemberg
27.07. – 09.09.
26.07. – 08.09.
29.07. – 10.09.
Bayern
29.07. – 11.09.
30.07. – 10.09.
29.07. – 09.09.
Berlin
20.07. – 01.09. 05.07. – 17.08. 20.06. – 02.08.
Brandenburg
20.07. – 01.09. 05.07. – 18.08. 20.06. – 03.08.
Bremen
22.06. – 02.08. 28.06. – 08.08. 04.07. – 14.08.
Hamburg
20.07. – 30.08. 05.07. – 15.08. 27.06. – 07.08.
Hessen
03.07. – 11.08. 25.06. – 03.08. 01.07. – 09.08.
Mecklenburg-Vorpommern
24.07. – 02.09.
09.07. – 18.08.
01.07. – 10.08.
Niedersachsen
22.06. – 02.08.
28.06. – 08.08.
04.07. – 14.08.
Nordrhein-Westfalen
17.07. – 29.08. 16.07. – 28.08. 15.07. – 27.08.
Rheinland-Pfalz
03.07. – 11.08. 25.06. – 03.08. 01.07. – 09.08.
Saarland
03.07. – 14.08. 25.06. – 03.08. 01.07. – 09.08.
Sachsen
26.06. – 04.08. 02.07. – 10.08. 08.07. – 16.08.
Sachsen-Anhalt
26.06. – 09.08. 28.06. – 08.08. 04.07. – 14.08.
Schleswig-Holstein
24.07. – 02.09.
09.07. – 18.08.
01.07. – 10.08.
Thüringen
26.06. – 09.08.
02.07. – 11.08.
08.07. – 17.08.

 

Varför är researrangörer viktiga?
  • Största önskemålet om restyp till Sverige är en rundresa. Detta är den mest komplicerade formen av resa att ordna själv utan bakgrundskunskap om landet. Vid rundresor väljer därför många utländska besökare att boka sin resa via en researarngör.
  • Nationella resegarantier ger stor trygghet för resenären.
  • På flera marknader, såsom bland annat Tyskland och Nederländerna, har researrangören mycket hög status, bland annat i fråga om prissättning där utländska resenärer förutsätter att de får det billigaste priset genom att boka via en researarngör (att jämföras med Sverige där åsikten ofta är den motsatta).
  • Researrangörer är ett viktigt instrument för förstagångsresenärer. Vid första resan till ett nytt land väljer många att boka via en researrangör, researrangören är därför en ingångsport för att få framtida återkommande resenärer. Chartern till Jönköping har över 80% förstagångsresenärer.
  • Gratis reklamplats! Researrangörer investerar mycket i marknadsföring för att nå sina kunder. Många i olika typer av media, t ex i sociala kanaler.
  • Researrangörer genererar ofta tidiga bokningar. En releasetid på runt 28 dagar gör det enklare för besöksnäringsföretagen att planera sina och sina anställdas arbetstid än sistaminuten bokningar.
  • Researrangörerna arrangerar resor utanför högsäsong, vilket förlänger besöksnäringsföretagens säsong.
  • Utländska resenärer har högre ställda kvalitetskrav än svenska på en semester i Sverige. En researrangör kan ge kvalitetsgaranti.
  • Avgörande på marknader med visumkrav som Ryssland, Kina och andra snabbväxande ekonomier i och utanför BRIC.
Dokument

Dela den här sidan