Facebook, ett av de största sociala nätverken, skapar goda möjligheter till dialog med befintliga och blivande besökare. Det är även en bra kanal för att snabbt sprida information och nyheter. Med hjälp av bilder, videos och tävlingar kan ni både engagera och se till att nöjda kunder berättar om er.
Viktigt att tänka på när du jobbar med Facebook
- Se till att verksamhetsinformationen (öppettider, adress m.m) är uppdaterad och korrekt.
- Uppdatera omslagsbild och profilbild. Välj bilder som representerar verksamheten på ett bra sätt. Exempelvis kan er verksamhetslogo fungera som profilbild och om ni driver ett hotell, välj en bild på exteriören som omslagsbild.
- Skapa ett varierat innehåll och gör en plan för när de olika inläggen ska publiceras. Blanda inlägg om er egen verksamhet med annat innehåll som ni inspireras av, t. ex. artiklar.
- Anpassa inläggens innehåll efter önskat utfall. Exempelvis om ni vill driva trafik till er hemsida eller öka er försäljning.
- Var aktiv! Ställ frågor och starta diskussioner. Besvara kommentarer, meddelanden, recensioner och inlägg som användare lämnar på er Facebooksida. Det skapar förtroende och ger en möjlighet att visa andra användare vilka ni är och hur ni arbetar för att förbättra besökarupplevelsen.
- Tävlingar är ett bra sätt att skapa engagemang. Tänk på att det finns en del regler att ta hänsyn till. För att det inte ska betraktas som ett lotteri krävs en motprestation, t ex en motivering. Det ska tydligt framgå vem som är avsändare och vem som utser vinnaren. När tävlingen är avslutad, skriv ett inlägg så alla kan se vem som vunnit.
- Använd er av Facebooks platsinformation och tagga er verksamhet och platsen där bilden ni publicerar är tagen vid varje inlägg. Då kan andra som taggar samma plats se det ni publicerat.
- Dela med er av de omdömen som er verksamhet fått av andra användare på exempelvis TripAdvisor. Detta kan ni göra via TripAdvisors hemsida.
- Var personlig och tänk på vad du skulle vilja se och läsa om som kund.
- Se vilka inlägg som engagerar och gör fler av samma karaktär!
- Om ett inlägg går bra, gå in och sponsra. Då visas inlägget för fler.
Hur du jobbar med Facebooks olika funktioner
Förutom att publicera videos och bilder kan man till exempel bjuda in andra användare till evenemang och analysera sina publicerade inlägg.
Evenemang
En av de mest populära funktionerna på Facebook är evenemang. Funktionen gör att du kan bjuda in användare till olika händelser som rör er verksamhet. Firar ni jubileum? Bjud då in de som följer er sida och schemalägg evenemanget! Då kommer användarna att få påminnelser om ert evenemang och kunna följa allt ni publicerar.
Omröstningar
Genom omröstningar kan du på ett smidigt sätt samla in nyttig information om er verksamhet och era tjänster. Undrar du om folk uppskattar er nya tjänst eller vad de vill att ni ska publicera mer av? Gör en omröstning och få svar direkt!
Händelser
Här publicerar du bilder, videoklipp och inlägg som visas under 24 timmar. Dessa händelser är ett bra komplement till de mer formella inläggen på er Facebooksida för att visa verksamhetens vardagliga arbete.
Analys
Företagssidor på Facebook har en funktion som hjälper dig att analysera hur det går för era inlägg. Exempelvis går det att se antalet användare som besökt Facebooksidan, hur många användare som valt att kontakta er och information om användarna som era inlägg nått ut till. Denna funktion är ett bra sätt för att lära känna era följare och vad för innehåll de uppskattar.
Att tänka på när du annonserar på Facebook
En av många fördelarna med Instagram och Facebook är att det går att skapa annonser och sponsrade inlägg via deras annonsverktyg, Facebook Ads Manager.
Här kan ni själva skapa annonser och rikta dessa mot olika målgrupper.
- Bestäm syftet med annonsen, vill ni ha ökad försäljning eller mer trafik till hemsidan.
- Bild eller video? Vad passar bäst till informationen ni önskar att förmedla?
- Bilden eller videon ska vara i hög kvalitet.
- Informationen ska inte vara längre än två meningar, då bryts den i annonsen.
- Bestäm när annonsen ska vara aktiv och total budget.
- Identifiera målgruppen och anpassa annonsen efter den för att få bästa möjliga utfall. Exempelvis kön, ålder, intressen och geografiskt område.
- Välj om annonsens ska synas i flödet eller stories.
- Utvärdera efter avslutad kampanj.