Att tänka på när du mailar

Mail kan vara den första kontakten du har med en blivande besökare. Därför är det viktigt att svara informativt och trevligt. Men också snabbt och korrekt. En god idé är att alltid läsa igenom både besökarens mail och ditt svar innan du trycker på skicka-knappen. Fler tips nedan!

• Svara inom 24 timmar. Ju längre tid det tar innan kunden får svar, desto större risk att kunden bokar något annat.
• Anpassa ditt svarspråk till kundens mail (utan att bli oprofessionell).
• Läs igenom ditt svar noga innan du skickar det så att du är säker på att du formulerat dig tydligt och svarat på alla frågor.
• Titta igenom mailet innan du skickar det vidare så det inte innehåller text som inte ska spridas vidare.
• Se över vilka som får mailet innan du skickar
• När man använder sig av funktionen ”Hemlig kopia” kan vissa mail uppfattas som spam och hamna i skräpkorgen. Be därför om svar från alla vid viktiga mail.
• Skapa en mall med ditt namn, kontaktuppgifter och eventuell logga.
• Skicka inte för tunga filer som till exempel högupplösta bilder, inte alla mailservrar kan ta emot så stora filer.
• Använd korta och tydliga ämnesrubriker. Då vet mottagaren vad ditt mail handlar om.
• Undvik versaler (stora bokstäver) när du skriver e-post eller texter på internet. Det kan tolkas som om du är upprörd eller skriker.
• Använd inte heller flera utrops- och/eller frågetecken efter varandra.
• Skriv tydligt, sakligt och håll dig till ämnet.
• Skriv det viktigaste först.
• Använd ”smileys” med förnuft.
• Dela upp texten med rubriker för att göra det mer lättöverskådligt.