Den svenska befolkningen är digital och blir det mer efter varje år som går. Även vid bokning av resa är de digitala kanalerna de allra viktigaste för svenska turister.
Visste du att hela 96 % av Sverige befolkning använder Google? 70 % av den svenska befolkningen använder dessutom Google för att hitta sin nästa resa. Resmålet är den största dragkraften vid en bokning. Här gäller det att visa upp sitt resmål på bästa sätt med inspirerande bilder, text och video.
Mest inspirerande sociala medier:
- Youtube
Olika sätt att följa
Att nå ut digitalt kan ske på många olika vis då målgruppens beteende skiljer sig åt. 13 % följer hashtags i sociala medier, 41 % följer lokala företag som man planerar att besöka vid ankomst, 16 % hittar inspiration via bloggar kring resmålet. Hur når ditt företag ut på de olika inspirationskällorna?
Dela inspirerande bilder
Vi har alla en tendens att fokusera på det visuella, speciellt när vi planerar en resa. Se till att använda inspirerande bilder både i sociala medier och på din hemsida. Det är även viktigt att ha iögonfallande och uppdaterade bilder på externa kanaler där du syns, så som Google business profile, Tripadvisor, Booking.com osv.
Syns vid rätt tillfällen
Ha timing i din marknadsföring så att du finns tillgänglig när det är många som söker på ord eller meningar som kan kopplas till er. Klicka in på Google Trends och se vad som efterfrågas just nu. Det är även bra att se över din marknadsföring så att du inte riktar produkter till kunder som redan köpt detta. Däremot kan det ofta vara en god idé att satsa på merförsäljning till befintliga kunder, men rikta i så fall produkter som du vet att personen inte köpt tidigare.
Metoder & tips
Syns du inte så finns du inte, låter kanske klyschigt, men det stämmer. Våga sticka ut i din marknadsföring digitalt. Tänk efter vad det är som får dig att stanna till vid en produkt eller tjänst online? Är det en riktigt vass rubrik som talar till ditt behov? Eller är det kanske bilden av den där reflexvästen som du länge spanat på som får dig på fall? Något som är säkert är att vårt beteende och Googles och Metas algoritmer förändras, så det gäller att vara förändringsbenägen och hänga med i svängarna, så gott det går. Anpassa din produkt till din målgrupps behov och beteenden.
4 saker du kanske inte visste om den digitala resenären:
• 7 av 10 väljer varumärke efter värderingar
• Många vill ha hållbarhet, men betalar sällan mer
• Vi scrollar på vår mobil ca 200 m på en dag
• Du har 1,7 sek på dig för att fånga någons intresse
Strategi för recensioner
Allt fler gäster är benägna att lämna recensioner. Det är därför viktigt att ha en strategi kring recensioner, både att få fler att skriva, men också ditt bemötande av recensioner. Du kan exempelvis skapa en anpassad kort länk till er sida (exempel på sida som förkortar url:er https://bitly.com/) och skicka ut till era kunder (helst de ni vet är nöjda). Lägg till länken i din mailsignatur. Skicka ut länken vid gästenkäter efter besök. Dela i era sociala medier, nyhetsbrev och på er hemsida.