Så här skapar du en bra webbsida

Webbsidan är en viktig del i marknadsföringen. Den är samlingsplatsen där besökaren ska kunna hitta inspiration och information om er och era tjänster. Ju mer informativ och tilltalande webbsida desto troligare att fler väljer att besöka dig.

Det finns flera saker att tänka på när man jobbar med sin webbsida. Vi har listat de viktigaste nedan. Listan kanske kan kännas lång, men flera saker kan du nog genast bocka av. Känns det övermäktig, välj ut tre saker du ska göra och börja med det. När du är klar med dem så tar du tre till och snart är det klart! Om du inte själv har tid kan det vara värt att ta hjälp av någon som är proffs på detta. Med en dålig webbsida riskerar du nämligen att missa besökare.

Tänk igenom

• Vad är syftet med er webbsida? Ska den locka till besök, försäljning, inspiration, information?
• Är ni tillräckligt tydliga?
Vilka målgrupper vill ni nå? Och anpassar ni innehållet efter dessa målgrupper?
• Hur kan ni skilja er från andra verksamheter med liknande tjänster?

Tips och tricks
Lyft fram det viktigaste på startsidan för att väcka intresse hos besökaren. Introducera verksamheten för en okänd besökare, vilka är ni, vad erbjuder ni och vad vill ni berätta? Det ska gå snabbt att få en överblick!
• Verksamhetens kontaktuppgifter ska finnas uppdaterade på startsidan.
• Ha tydliga menyer och underrubriker så att besökaren lätt hittar.
• Informationen bör finnas tillgänglig på engelska. Var noga med att översättningen är korrekt.
• Får ni ofta samma frågor? Samla och besvara de vanligaste frågorna om er verksamhet på en tydlig plats.
• Se till att hela sajten är responsiv, dvs fungerar bra i mobiler och läsplattor.
• Använd läsvänliga teckensnitt, dela upp texter i kortare stycken med rubriker och punktlistor.
• Be någon som är bra på språk att läsa igenom hela din sajt för att förbättra texterna.
• Skaffa en snygg logotype som skapar förtroende och passar med ditt varumärke.
• Skriv självtalande rubriker, tex inte Välkommen till oss, hellre Konferens med havsutsikt.
Lägg in länkar på alla undersidor till andra undersidor på din sajt där man kan läsa mer.
• Lägg in en kort film om din verksamhet eller för vissa produkter. Det kan räcka med 10 sek.
• Se till att ha uppdaterad och relevant information. Gamla bilder, evenemang som redan har varit, paket som inte längre går att boka ger ett dåligt intryck.

• Webbsidan ska ha snabb laddningstid. En webbsida bör inte ha en laddningstid på över3 sekunder. Hur snabbt din sida laddar kan du mäta på PageSpeed Insights från Google. Här får du även tips på vad som bör åtgärdas och tips för att optimera din webbsida.

Bilder – webbsidans viktigaste ingrediens

Bilderna ska vara av hög kvalitet, det vill säga tilltalande och inte suddiga. Tycker man det är svårt att själv ta riktigt bra och inspirerande bilder kan det vara värt att anlita en fotograf.

• Kolla igenom alla bilder, ta bort de som inte är bra eller överflödiga, var kritisk, sålla hårt.
• Gör en lista över bilder som du saknar och be en fotograf ta de bilderna under rätt säsong.
• Minska bildernas filstorlek för att er webbplats ska ladda snabbare. Detta går att göra med hjälp av t.ex. Photoshop.
• Blanda bilder och videor på interiör och exteriör med berättande texter om er verksamhet och era tjänster för att skapa en attraktiv bild av er.
• Använd dig av attraktiva och inspirerande bilder, filmer och texter för att bygga upp en känsla på din webbsida. Sidan ska både innehålla information och inspiration.
• Tänk på att få in människor i dina bilder.
Gör bokningen enkel
Det ska vara smidigt för besökaren att hitta all information han eller hon behöver för att komma till avslut.
• Boka-knappen ska vara tydlig och lätt att hitta från startsidan samt de undersidor där det är relevant.
• Skriv tydliga och utförliga produktbeskrivningar med priser och datum. Svara på alla frågor.
• Skapa en separat sida för varje enskild produkt.
• Lägg in en boka-knapp på varje produktsida som leder kunden till bokning.
• Använd onlinebokning och betalning
• Ha tydliga och generösa avbokningsregler och visa upp dessa nära boka-knappen.
Bygg upp din trovärdighet
Resenären samlar information och jämför olika resmål. Så tveka inte att berätta om fantastiska omdömen och eventuella priser!

• Visa upp certifieringar, branschpriser, awards, omnämnanden från tidningar, magasin m.m.
• Länka till sociala medier och integrera inlägg och bilder på webbsidan med hjälp av widgets.
• Visa upp omdömen från nöjda kunder, gärna publika omdömen från tex TripAdvisor.
• Skapa en genomarbetad Om oss-sida med bilder på ägare och anläggning.
• Gör det enkelt och inbjudande att kontakta dig, på det sätt som du vill bli kontaktad på.
• Skriv artiklar eller blogginlägg på sajten som hjälper kunderna att fatta rätt beslut.

Länka till andra för Googles skull!
Det är viktigt med externa länkar för att webbsidan ska rankas högt ur ett sökmotorperspektiv. Genom att länka mellan två externa sidor ges en signal till sökmotorer att informationen är relevant och trovärdig.
• Länka och tipsa om andra verksamheter för att sälja in hela området till besökaren. Fler reseanledningar kan även göra att besökaren stannar en extra dag.
• Länka till dina sociala kanaler från webbsidan.
• Länka till samarbetspartners.

Tips! Om ditt företag är en InfoPoint: informera besökare genom att använda logotypen för infoPoint.