Trendspaningar från Nordic Workshop

På workshopen paras tyska researrangörer ihop med nordiska destinationer för att tillsammans skapa attraktiva resor för tyska turister.

Nordic Workshop, Frankfurt september 2023

På workshopen paras tyska researrangörer ihop med nordiska destinationer för att tillsammans skapa attraktiva resor för tyska turister. Här kan det både gälla gruppresor och färdiga resor för resenärer som reser på egen hand. Från Småland presenterar vi boenden och aktiviteter som stämmer överens med de teman som arrangören erbjuder. Det kan exempelvis vara resor med fokus på kultur eller naturupplevelser, ofta i kombination.

Tre spaningar från årets möte
• Det varma klimatet får turisterna att dra sig norrut
• Önskemål om hållbart resande med tåg
• Allt yngre reser på egen hand

Så här kan du agera på trenderna!

Det varma klimatet får turisterna att dra sig norrut:

Med ett varmare klimat är det många tyskar som tidigare åkt på semester till södra Europa som tänker om och tittar på semesteralternativ norrut. I Sverige kan vi därför vänta oss att allt fler tyskar är intresserade av att spendera sin semester här.
För att fånga upp de tyska turisterna finns det ett par saker du som företag kan göra.
• Översätt din webbsida till tyska så att det blir enkelt för dem att förstå informationen.
• Ha ditt tryckta material översatt till tyska.
• Locka med att erbjuda traditionell svensk mat.
• Arrangera särskilda evenemang eller temadagar som kan locka tyska besökare.

Önskemål om hållbart resande med tåg:

Allt fler resenärer värdesätter ett hållbart resande och föredrar att kunna ta sig till sitt resmål med tåg. I Småland behöver vi öka möjligheterna att ta sig runt mellan boenden och aktiviteter utan bil. Fundera över hur du kan underlätta för dina besökare som kommer med tåg.
• Informera om närmsta tågstation på er webbsida och hur de tar sig vidare till ert boende eller aktivitet.
• Kan ni hämta upp era gäster på tågstationen?
• Kan ni låna ut cyklar som gästen kan ta från stationen till er?
• Skapa tågvänliga erbjudanden, gärna tillsammans med fler kollegor i branschen.

Allt yngre reser på egen hand:

Tidigare siktade man starkt på att marknadsföra sig till par i 55+ åldern när det gäller den tyska målgruppen. Nu börjar man blicka nedåt i åldrarna och pratar i stället om 35+.
• Se över era bilder på webbsida, sociala medier, bokningssidor etc så att de visar en målgrupp i ett bredare åldersspann
• Skapa paket som kan locka målgruppen inom detta åldersspann.
• Många tyskar i denna åldersgrupp värderar kvalitet, tradition och autenticitet, se till att ert företag speglar detta.

Har du fler frågor gällande Nordic Workshop eller kring den tyska målgruppen som väljer att resa med researrangör? Välkommen att kontakta Hanna Glans!

Vy över tågräls i Tenhult en tidig sommardag.
Allt fler resenärer vill resa hållbart, där tåg är mycket efterfrågat. © Evelyn Einebrant

vill du veta mer?