about the event
-
Vi bjuder in dig till en inspirerande och lärorik dag med workshops och insiktsfulla föreläsningar, med särskilt fokus på att nå dina besökare online. Dagen är helt anpassad för dig inom besöksnäringen och ger dig insikter och kunskap inom Google företagsprofil och att använda generativ AI på en lättförståelig nivå. Du får även möjlighet att nätverka och dela erfarenheter med andra branschkollegor i Småland.
Datum: 28 februari
Tid: 09:30-15:30
Plats: Kosta Boda Art Hotel
För vem: För dig som jobbar inom besöksnäringen i Småland.
Kostnad: Kostnadsfritt. Under dagen ingår workshop, inspirerande föreläsningar, utbyte med andra företagare, för- och eftermiddagsfika samt lunch.
Obs! Vid avbokning utan giltig anledning debiteras 500:- ink. moms.
Sista anmälningsdag: 20 februariAnmälan: Anmäl dig här!
Om du har frågor om dagen, kontakta projektledare Johan Delfalk, Smålands Turism
Epost: johan.delfalk@smalandsturism.se
Tel: 036-35 12 78
Mobil: 070-199 36 73Föreläsare
Marcus Ståhl, Fjällbyrån
Marcus är en av de mest eftertraktade rösterna inom digital marknadsföring och besöksnäring idag. Han har jobbat med sälj och marknadsföring hela sitt yrkesverksamma liv och har bland annat arbetat med kunder som Visit Sweden, Destination Sigtuna, Visit Värmland och IHM Business School. Tidigare var han vd för Destination Vemdalen och numera driver han Fjällbyrån, en fullservicebyrå inom digitalisering och platsmarknadsföring samt bloggar på Turismnytt och Fjällbyråns blogg.
Del 1. Få en djupare förståelse för dina besökare
Samlade insikter om hur turisten bokar en semester + vikten av att mäta och följa upp med exempelvis Google analytics. Insikter blandas med konkreta tips för hur du som företagare kan dra nytta av kunskapen. Till grund för tipsen ligger Fjällbyråns enkätundersökning samt rapporter från svenskarna & internet, Visit Sweden, Booking.com m.fl.
Del 2. Ta hjälp av Google företagsprofil och generativ AI för att nå din kund
Så funkar Google företagsprofil och därför ska du inom besöksnäringen jobba med det! Marcus lär dig förbättra ditt företags synlighet i Googles sökresultat och berättar även på en enkel nivå hur du som företagare i besöksnäringen kan använda generativ AI i din marknadsföring.
Helene Berg, vd Smålands Turism
Helene Berg har en bred branschkunskap och lång erfarenhet av besöksnäring, både i Sverige och internationellt. Under tio år arbetade Helene som regionchef på Visit Swedens Tysklandskontor med ansvar för bla. våra prioriterade marknader Tyskland och Nederländerna.
Helene Bergs föreläsning kommer att erbjuda konkreta kunskaper som ger dig förståelse för hur turisten planerar och bokar sin resa och hur du når dem digitalt i de olika faserna i resecykeln.
Dagen arrangeras av Smålands Turism, Destination Småland och Region Kalmar län och är en del i projektet “Småland och Ölands besöksnäring på den digitala kartan”. Med stöttning från EU och Tillväxtverket. Målet med projektet är att stötta besöksnäringen i sin digitala utveckling och att synas online. När hela Smålands utbud är tillgängligt online kan besökaren planera både inför och under resan, vilket gör att vi tillsammans blir en mer attraktiv plats att besöka.
Program
09:00 Kaffe och registrering
10:00 Helene Berg, VD Smålands Turism.
Småland på den digitala arenan och den digitala resecykeln.
10:45-11:15 Kaffepaus
11:15 Marcus Ståhl, Fjällbyrån.
Del 1. Få en djupare förståelse för dina besökare.
12:30 Lunch
13:30 Marcus Ståhl, Fjällbyrån.
Del 2. Ta hjälp av Google företagsprofil och generativ AI för att nå din kund.
14:30 Workshop och fika
Workshop där du kommer att få praktisk hjälp med att sätta upp och optimera din sida på Google företagsprofil. Marcus Ståhl och våra medarbetare finns på plats för att svara på frågor och hjälpa dig att ta dina första steg mot en starkare digital närvaro.
15:30 Avslut