Destinationens digitala roll

  • published

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Från första sök till bokning av ett boende eller en upplevelse tar det i snitt 36 dagar och under tiden besöks 45 olika digitala plattformar. Det tyder på att resor är en komplex process där kunden vill jämföra olika platser, priser, utbud med mera för att vara säker på att hitta det perfekta resmålet. Att resa är ofta en stor investering, i både engagemang, tid och pengar och då vill man veta att det blir bra.

Detta kan destinationen göra för att fånga upp potentiella besökare
• Awareness, skapa räckvidd för att nå ut med sitt erbjudande
• Information, ha relevant information på destinationens webbsida om det kunden är intresserad av
• Conversion, alltså bokningen, ska vara enkel och tydlig
• Retention, att få tillbaka gästen. Det är enklare (och billigare) att locka tillbaka gästen till en destination igen. Håll kontakt via e-postutskick där ni berättar om vad som är nytt hos er och vad som händer.

Lokala ambassadörer
Kan man få invånarna att själva bli ambassadörer för sin destination är det toppen. Ju fler som talar bra om platsen desto bättre! Man kan även jobba med enskilda entreprenörer som lyfter fram destinationens fördelar i sina egna sociala kanaler. Lokala influencers helt enkelt. I vår region finns det runt 20-50 personer som har stora konton på sociala medier. Undersök om det finns någon av dem som ni kan samarbeta med!

Lyft fram det unika
Det är det som är unikt för platsen som skapar det största intresset. Genom att berätta om Smålands urskog, de fantastiska cykelvägarna och bad i Vätterns klara vatten, som alla är gratis upplevelser, skapas förtroende. Blir resenären intresserad av att besöka en plats bokas boende, aktiviteter och upplevelser på köpet.

Kunderna betygsätter oss
Det finns många webbsidor där besökarna kan sätta betyg på sitt boende eller upplevelse. De webbsidor som är viktiga för en destination att hålla koll på är TripAdvisor, Booking.com och AirBnB. Här kan man enkelt läsa om besökarnas upplevelse och se vilka besöksmål som är intressanta. Här har man också möjlighet att benchmarka mot andra destinationer.

Låt sökorden sätta rubriker
En tredjedel av sökningarna på Google innehåller fyra ord eller mer. Därför kan det vara en god idé att lägga lite extra tid på att formulera hemsidans rubriker efter vad gästen kan tänkas söka på. Som till exempel ” Bästa fiskevattnet i…”, ”Vackraste cykelvägen..” osv.

Chrille Peterson föreläste under Smålandsdagen 2019
  • related

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.

Här är de nominerade till Årets Turismpris 2022!

Äntligen får vi presentera kandidaterna till Årets Turismpris 2022. Stort grattis till de tre finalisterna som alla har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.