Efterlängtade möten på Smålandsdagen i Älmhult

  • published

Efter två år av pandemi kunde äntligen Smålandsdagen 2022 arrangeras. En dag fylld av inspiration, framtidsvisioner samt även en tillbakablick på hur varumärket Småland kom till liv.

Årets stora dag arrangerades denna gång i Älmhult där Destination Småland stod som värd tillsammans med Smålands Turism och Region Kalmar län. Sammanlagt träffades ca 120 personer från hela Småland som alla arbetar inom besöksnäringen eller med att främja besöksnäringen för att nätverka och inspireras. Moderator för dagen var Sofie Gunnarsson från Placebrander som med en lättsam och familjär ton omfamnade publiken i Älmhult. Under dagen lyssnade deltagarna till föreläsningar som bland annat handlade om samarbetet kring varumärket Småland, platsutveckling, klimatsmarta resor och trender inom besöksnäringen.

Småland - en uthållig destination
För många år sedan påbörjades arbetet med att skapa ett platsvarumärke för Småland där en av dagens föreläsare, Johan Graffman, spelade en viktig roll i arbetet. I processen ställdes frågor som; vad förknippar man med Småland utomlands, vilka värden vill vi som plats förknippas med och vilka marknader är viktigast att kommunicera med. Tre punkter som Johan tryckte extra på i varumärkesarbetet var tydlighet, konsekvens och uthållighet, varav uthållighet var något som vi i Småland bra på. Man har hållit i och jobbat aktivt med varumärket vilket har gett resultat. Tre ytterligare parametrar som enligt Johan är viktigt vid ett stort varumärkesarbete är samarbete, samverkan och informationsutbyte.

”Omprövningens epok” – utveckling, teknologi och kompetensförsörjning
Johanna Danielsson från Kairos Future berättade för oss om de omställningar vi står inför i denna skakiga tid efter coronapandemin med energikris och krig, men också hur digitalisering och automation kan vara positiva verktyg att ta del av. Ett beteende hos människor som man kan se som ett resultat av pandemin är last-minute trenden. Alltså att människor i högre grad bokar sina resor allt närmre inpå avresedatum, vilket resulterar i större utmaningar för hela besöksnäringen.

Idag är vi inne i en ”omprövningarnas epok”, en tid med stora polariseringar, konflikter, filterbubblor, aggressiva diskussioner kring vad som ska prioriteras och många konflikter i världen. Här lyftes digitalisering och automatisering som ett verktyg att använda sig av som ett alternativ för personal-och kompetensbristen. Vi ska inte vara rädda för teknologin, vi ska omfamna den.

Johanna berättade även kring kompetensförsörjning och hur man kan locka och leda unga. Varje generation är unik, det som var attraktivt för en tidigare generation är med stor sannolikhet inte densamma för den kommande. Nyckeln till att leda yngre enligt Johanna är – bättre kommunikation, tydlighet och ett klart syfte med allt som görs.

Tre råd mot den nya våren
• Investera i ledarskap
• Utforska teknikens möjligheter, och omfamna dem
• Var förberedd att stå till svars för ens agerande inom hållbarhet

”Alla platser har en unik målgrupp”
Efter lunch svidade Sofie Gunnarsson om från moderatorrollen till talarrollen, där varumärke och goda exempel stod på agendan. Sofie lyfte de lokala invånarna som viktiga delar av ett platsvarumärke: ”Det är de som ger kött och blod och kärlek till platsen”. Alla platser är unika, och så även besökarna. För att lyckas med sin destination behöver man som en del i arbetet hitta vem ens unika besökare faktiskt är genom platsens unika USP:ar.
Sofies avslutande tips på vägen mot att bli en lyckad destination:

• Använd din verktygslåda
• Bjud in invånare att vara med i utvecklingsarbetet
• Hjälp besökarna att bli ”locals”
• Fråga, testa och utvärdera

Hjälp med rekrytering inom Europa
Banna Thioubou berättade under eftermiddagen om hennes arbete på Eures (European Employment Services). Eures är ett nätverk av arbetsförmedlingar inom Europa vars syfte är att hjälpa och stödja både arbetssökande och arbetsgivare i att hitta varandra över de europeiska landsgränserna inom EU/EES och Schweiz. Eures kontor finns i Kalmar, men arbetar aktivt med hela Småland. De sköter skräddarsydda rekryteringar både on-site och digitalt. Eures fokus på kompetenssökande inom besöksnäringen är just nu kockar, bartenders och servicepersonal. Banna berättade även om flera ersättningsstöd som både arbetsgivare och arbetstagare kan ansöka om vid dessa situationer.

Läs mer om Eures arbete här och hur du kan få hjälp med nyrekrytering utomlands.

Kulturarv som besöksmål
Vilka utmaningar respektive framgångsfaktorer ser vi för utvecklingen av våra kulturarv till attraktiva besöksmål? Detta handlade seminariet och workshopen med Johan Graffman om. Johan delade med sig av erfarenheter och hur processerna sett ut i två olika projekt – Världsarvet Falun och ett tillsammans med Sveriges hembygdsförbund. Det samtalades om att vi bör plocka fram kulturen som en viktig del av turismutbudet och att vi ju faktiskt har väldigt mycket kulturarv i Småland. Några goda exempel som lyftes var bland annat Sagobygden och Huseby Bruk.

Klimatsmarta resor i besöksnäringen
Caroline Mattson och Erika Johansson från Trivector presenterade projektet ”Klimatsmarta resor i besöksnäringen” som skett i samarbete med Astrid Lindgrens Värld, Glasriket, Region Kalmar län och Öland. Syftet med projektet var att testa, utvärdera och sprida lösningar för klimatsmart och attraktivt resande till, från och inom tre destinationer för att bidra till en mer konkurrenskraftig besöksnäring, ökad tillgänglighet, minskade klimatutsläpp samt ökad kunskap och medvetenhet.

Även Mia Lundholm från AB Glasriket deltog i workshopen och berättade bland annat om Glasrikets arbete med cykelturism.
Läs mer om projektet här.

Ett stort tack till alla medverkande och deltagande som gjorde Smålandsdagen 2022 möjlig!

Moderatorn Sofie på Smålandsdagen framför publiken.
Smålandsdagen 2022 arrangerades denna gång i Älmhult med Destination Småland som värd. © Evelyn Einebrant
  • related

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!