Fogarolli - från möten och evenemang till goodwill, street och egna produkter

  • published

Före pandemin var företagets huvudsakliga affärsområde möten och evenemang, nu har de framgångsrikt utökat sin verksamhet och en nyckel är att ensam inte är stark.

Fogarolli erbjuder italienskt kaffe i den mobila kaffebaren, mopedbilen med mottot ”Alla människor förtjänar riktigt gott kaffe överallt ” och har sitt säte i Ystad medan deras 30 franchiseföretagare ställer upp mopedbilen över hela Sverige. Företaget lyckades lägga en stor order kaffe från norra Italien precis innan landet stängde ner i mars 2020 och var så nöjda. Lika nöjda var de inte när de svenska kunderna ville lämna tillbaka produkter som inte kom till användning då pandemin även hade drabbat Sverige. Där befann Fogarolli sig för ett år sedan när de nya restriktionerna kring allmänna folksamlingar kom; ett proppfullt lager och ett affärsområde som inte längre existerade.

Krisen gav upphov till nya idéer
Sebastian Ryberg, CEO på Fogarolli, nämner måndagsmötena med franchisetagarna som oerhört viktiga. Tack vare dessa möten har de haft en naturlig träffpunkt där de har kunnat stötta varandra och utbyta idéer om hur de skulle ta sig an de utmaningar som pandemin bidrog till. De gick varvet runt och alla fick vara med och nysta i idéerna. Sebastian är noga med att poängtera att många halvdåliga idéer till slut blev flera bra idéer. Och att alla har varit delaktiga i processen. En av frågorna de ställde sig var ” Vem är hjältarna nu? ”. Ur detta kom initiativet kaffetimman där sponsorer betalar för kaffe som franchisetagarna sedan serverar till vårdpersonal. Detta blev en win-win för samtliga parter och en goodwill för både Fogarolli och sponsorerna.

-En stor utmaning har varit att få tillstånd att sätta upp mopedbilen utanför sjukhusen men att kunna slutas upp kring ett gemensamt mål har varit en magisk kraft, säger Sebastian.

Fogarolli har även uppfunnit det nya affärsområdet street vilket innebär att de är där människorna är nu; utomhus i naturen, på fjället eller på strandpromenaden. Fogarolli har samarbetat med ett antal olika destinationer som t.ex. Karl Fredrik på Eklaholm, där deras närvaro förstärker upplevelsen hos hans kunder. De har även börjat satsa på butiker som köper in deras egna produkter och har under 2020 medverkat på tre olika retail mässor i Danmark och Tyskland.

7 olika nyckelfaktorer
Sebastian Ryberg säger att pandemin har fått dem att göra saker som de aldrig hade tänkt på annars och nu har företaget ytterligare ben att stå på. Han listar 7 nyckelfaktorer som har varit avgörande för dem:

  • Ensam är att vara ensam. Tillsammans kan man uträtta saker.
  • Engagemang. Det gäller att hålla engagagemanget uppe hos alla.
  • Vägra att tillhöra någon ”bransch”. Fastna inte i en organisation. Ta t.ex. vår kunskap och organisation och belöna sjukvården.
  • Ta ansvar för sitt öde. Oavsett stödinsatser och liknande så är det upp till var och en hur man hanterar motgångar och kriser. Vi företagare har det fulla ansvaret.
  • Ta tillvara på möjligheterna som dyker upp. Fokusera inte för mycket på det som är borta.
  • Visa vägen. Visa att det är ok att testa och misslyckas. Förvänta dig inte att någon annan ska gå längst fram och visa vägen.
  • Slå hål på falska sanningar ( så att du inte tror att de blir verkliga).

Vill du veta mer om Fogarolli läs här!
Här kan du se föreläsningen ca 45 min .

Sebastian Ryberg, CEO på Fogarolli, den mobila kaffebaren med 30 franchisetagare och 40 mopedbilar.
  • related

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.

Hur blir Småland en cykeldestination?

Småland är ett skogsrikt landskap med goda förutsättningar för vackra leder.  Här ses några av cykelexperterna under besöket i september.
Med ett starkt nätverk av olika aktörer såsom t.ex. beslutsfattare, markägare och restauranger läggs grunden för en framgångsrik cykeldestination. Kevin Suhr och Jan Oggier från Bikeplan och destinationsutvecklare Chris Doyle visar oss hur vi kan växa och vända svagheter till styrkor.