Sällegården inspirerades av framtidsworkshop

  • published

Första veckan i oktober arrangerade Smålands turism tillsammans med Kairos future, en tvådagars workshop med tema framtid och teknik. Ett företag som deltog under dagarna var Sällegården som inspirerades av att använda Virtual Reality i sin framtida marknadsföring.

Dagarna hölls på Bauergården i Bunn där 14 företagare fick möjlighet att under två dygn ta del av omvärldstrender och tankar om ny teknik inom Virtual Reality och Augmented Reality tillsammans med Kairos future.
Under workshopen hade företagarna själva tid att vaska fram nya eller vidareutveckla befintliga produkter, upplevelser eller tjänster. Den nya tekniken som kommer med framförallt VR lockade flera deltagare och Mattias Sälleteg är övertygad om att det är något som de kommer att använda sig av på Sällegården i framtiden.

"Möjligheten att visa framtida gäster känslan av den speciella miljö vi erbjuder blir mycket starkare när man kan addera ytterligare en dimension. Endast bild och text känns något begränsat för detta. Tänk dig att man ligger ner och tittar upp mot himlen och de svajande trädkronorna ovanför dig. Du hör en hackspett i fjärran och kanske porlande vatten. Tystnaden i naturen, utan bilar som stör. Det tror jag att vi kan få fram med hjälp av den nya, spännande tekniken", säger Mattias.

Sällegården, som bland annat erbjuder stuguthyrning och gårdstillverkade produkter, är fortfarande i startgroparna och för Mattias var även mötet med andra företagare inom besöksnäringen en viktigt del.

"Det är kul att träffa företag i olika storlekar som hunnit olika långt i sin affärsidé. Vi kompletterar varandra bra och har redan tankar på nya samarbeten, vilket så klart känns väldigt givande", avslutar Mattias.

Om Sällegården

Gården som Sällegården bedriver sin verksamhet på heter egentligen Sällehägnad och drivs av Sandra och Mattias Sälleteg, som tog över gården Sällehägnad av Mattias föräldrar år 2006. År 2009 började paret hyra ut boende till turister och märkte snabbt glädjen över att ha gäster på gården och låta andra njuta av den vackra omgivningen. Idag finns tre hus i lantlig stil för uthyrning till turister och korttidsboende. Paret har även stora planer på ytterligare boende som börjar att byggas under hösten 2018. På gården finns även smådjur, gungor och vedeldad bastu, och för den som är intresserad av den småländska naturen finns både vandringsleder och fiskevatten i närheten.

Fiske vid Sällegården
Sällegården planerar att använda VR-teknik för att förmedla känslor till framtida besökare
  • related

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!