Nya trender på den globala online‑marknaden

  • published

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

On-line Travel Agencies (OTA), som Booking.com och Expedia dominerar som bokningskanaler och allt fler bokar sina resor online. Men de så kallade metasöksmotorerna, prisjämförelsesajter, som Momondo och Trivago ökar allt mer. Även bedömningssidor blir i allt högre grad bokningsportaler för reseprodukter. De kan länka vidare antingen till en OTA eller direkt till leverantören, som ett hotell.

Vad är en progressiv webbapp?
Ja, den frågan ställer sig nog många. Och vad kan den göra för nytta för mitt företag? En progressiv webbapp är ett mellanting mellan en mobil sajt och en app och kan laddas ner direkt i mobilen utan att användaren behöver gå via marknadsplatser som App Store eller Google Play. En mobil webbsajt, men som i likhet med apparna har möjlighet till offline-funktionalitet, geografisk lokalisering och pushnotiser. Fördelarna är flera, webbapparna uppdateras regelbundet, utvecklingskostnaden är lägre och webbappen fungerar oavsett om du har Iphone eller Android – och sist men inte minst – de genererar en blixtsnabb e-handel.

Olivers tips
Företagen måste bestämma på vilka ställen de ska finnas och kunna bokas igenom. Och det är inte alltid lätt att veta. Oliver gav några råd.
• Koppla ert affärssystem till er hemsida och erbjud direktbokning
• Paketera produkten och ge den till en turoperatör. Börja med en eller två samarbetspartners.

Röststyrda assistenter
Meta-meta kallas de röststyrda assistenterna som Mioji, Amazon Alexa och Hoogle Home. De kommer troligtvis i allt högre utsträckning påverka hur vi bokar våra resor.

Det är mycket att hålla reda på och det är minst sagt svårt att hänga med i trenderna. Att många fortfarande ser den digitala världen som skrämmande blev slutsatsen när Visit Sweden gjorde en testpilot inom vattenupplevelser. De undersökte 170 företag där alla fick erbjudande om att vara med på TripAdvisor. Endast 48 företag utnyttjade erbjudandet. Anledningen till att de inte ville vara med var att de ”var nöjda som det var”.

Utnyttja de digitala möjligheterna!
Vill man vara där resenärerna är så ska man inte vara rädd för att ge sig i kast med den digitala världen – och utnyttja den på smarta sätt! Oliver gav ett talande exempel:

Lummelundagrottorna hade problem med att besöksantalet varierade med vädret. Genom att införa förhandsbokningar löste de problemet - har man betalt för sitt besök i förväg kommer man oavsett väder!

Oliver Geldner © Day Fotografi
  • related

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!