HPU – stark grund för framtida satsningar!

  • published

Under satsningen Hållbar Produktutveckling för export (HPU) har Smålands Turism bland annat identifierat vilka aktiviteter som ger bäst utfall, inventerat kultur- och naturmiljöer med hjälp av utländska experter, skapat stora kontaktnät och idogt arbetat med att sprida vår nya kunskap.

Syftet med Hållbar Produktutveckling för export (HPU) var att ge besöksnäringen ännu bättre förutsättningar att produktutveckla nya kvalitativa och hållbara turistprodukter för export. Projektet sträckte sig över flera teman inom turismen. I samband med produktutvecklingen fanns också ett internt uppdrag som syftade till att skapa en produktionsmodell för hur vi kan utveckla nya helhetsupplevelser, och säkerställa att det sker med hållbara och kvalitativa metoder som i slutändan gynnar både företag och besökare. Längs vägen har vi tillsammans fått erfara hur små och stora utmaningar kan lösas med samarbete. Ibland har vägen varit lång och krokig som en småländsk grusväg – och nu har vi snart nått just den här vägens slut.

Idag står de småländska företagen med en rad nya och exportmogna produkter på marknaden, och fler kommer. Vi kan så här långt konstatera att vi har kunskap att satsa på rätt vägar i framtiden. Projektgruppen för Udda Boende lever vidare, måltidsturismen omfamnas av en rad kompetenta aktörer, digitaliseringen blir en allt större del av vardagen för alla företagare och temat cykling har positionerat sig som en ledare i länet. Hållbarheten har stärkts genom dialog med många aktörer.

Efter tre händelserika år tar alltså Smålands Turisms projekt Hållbar Produktutveckling slut. Vi vill tacka de partners och deltagare vi haft förmånen att få arbeta med under projektets gång.

Inom länet ser vi en enorm potential och Smålands Turism ser fram emot att arbeta ihop med alla företag i många år framöver. Tills vidare önskar vi er en skön och produktiv höst.

Helene Berg, VD Smålands Turism

want to know more?

  • related

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.