Inspireras av goda exempel i coronatider

  • published

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Den senaste tiden har vi sett många initiativ som visar på stor kreativitet och snabb omställningsförmåga inom besöksnäringen. Vår bransch är en av de mest drabbade, men kanske också en av dem som snabbast kan återhämta sig när det är dags.
Inspireras gärna. Och skicka gärna in egna tips som vi kan lyfta.

FC Gruppen FC Gruppen lanserar coronacatering.se

Restaurang Spira Öppnar drive-in

Bauergården Covid-19 anpassad anläggning

Hotell Hulingen Livesänder underhållning

Destination Jönköping Uppmanar till att köpa med take-away från stadens restauranger

ESS Group Dubbelt upp - köp present kort och dubbla värdet

Eksjö.nu Ställer upp marknadsstånd och flyttar försäljningen utomhus

Samarbetar för att lyfta hemester
Det finns flera initiativ runt om i landet om att marknadsföra hemester när det kritiska läget klingar av. Bland annat Day Light Husbil, Hemma på Hult och Ödevata Fiskecamp har ett pågående samarbete.

Stellagalan Stellagalan flyttar fram event och lanserar Gastrovecka

Grupper på Facebook som tipsar om lediga tjänster pga Corona
Lediga tjänster i alla branscher (tidigare bara besöksnäring) i Västsverige
Jobbpool pga corona i Sverige

Person stöttar anläggning genom att betala för 100 lunchen som skänks bort
Henrik Fors sponsrar 100 avhämtningar

Kalmar Kommun Åtgärder för att stötta Kalmars näringsliv

Vätterhem Vätterhem ger stöd till företag som hyr deras lokaler

Sveaskog Sveaskog ger tre månaders hyresfritt till sina turistentreprenörer

Picknick i Bauerskogen i Småland
Bauergården erbjuder mat för avhämtning. Perfekt med naturen runt knuten. © Emma Ivarsson
  • related

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.