Internationell kampanj från Visit Sweden "Discover the Originals " med avstamp i småländska Bolmen

  • published

Flera platser i Sverige förknippas mer för IKEA produkten, uppkallad efter orten, än vad som faktiskt finns att uppleva där. Syftet med kampanjen är att rikta fokus mot de platser som döljer sig bakom IKEAs produktnamn och där har Bolmen i Småland en huvudroll.

Stor invigning av kampanjen i Bolmen
I Småland finns en av IKEAS storsäljare, toalettborsten Bolmen och delvis därför valde Visit Sweden att förlägga invigningen av den internationella kampanjen i det lilla samhället. Men även det faktum att toalettborsten sticker ut i bruset av vackra solnedgångar och glittrande vatten bidrog till den centrala rollen. Den 30:e november gick kampanjen av stapeln i Bolmen där de fyra sjörikeskommunerna Ljungby, Värnamo, Hylte och Gislaved bjöd in till invigningseventet. Alla har de ju en del av sjön Bolmen i sina respektive kommuner. På plats närvarade landshövdingen, lokala politiker, företagare, lokalinvånare, representanter från Visit Sweden och länsturimsorganisationerna i Småland. Besökarna fick ta del av tal och det bjöds på mat, bland annat lax från Tiraholms fisk och bullar från Baket i Värnamo. Den stora snackisen blev avtäckningen av skylten "Welcome to Bolmen – More than an IKEA toilet brush" som markerar avstamp för kampanjen och som även sätter Bolmen på världskartan i och med kampanjstarten.

Reclaim the name
Kampanjen "Discover the Originals" uppmärksammar 21 platser i Sverige som med glimten i ögat vill "reclaim the name", ta tillbaka sitt namn. Bolmen är ju förutom en toalettborste även en fin sjö med klart vatten och vackra omgivningar, något som inte är lika känt. I samarbete med Visit Sweden vill region Småland välkomna utländska och svenska besökare att upptäcka inte bara Bolmen utan hela Småland. Även Ingatorp utanför Eksjö är en av de 21 platser i Sverige som uppmärksammas med slogan Ingatorp – more than an IKEA table.

Här kan du läsa mer om de 21 platser som medverkar i kampanjen

Skylten vid sjön Bolmen som avtäcktes den 30:e november och som markerar avstampet för den internationella kampanjen.

want to know more?

  • related

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.