Flera platser i Sverige förknippas mer för IKEA produkten, uppkallad efter orten, än vad som faktiskt finns att uppleva där. Syftet med kampanjen är att rikta fokus mot de platser som döljer sig bakom IKEAs produktnamn och där har Bolmen i Småland en huvudroll.
Stor invigning av kampanjen i Bolmen
I Småland finns en av IKEAS storsäljare, toalettborsten Bolmen och delvis därför valde Visit Sweden att förlägga invigningen av den internationella kampanjen i det lilla samhället. Men även det faktum att toalettborsten sticker ut i bruset av vackra solnedgångar och glittrande vatten bidrog till den centrala rollen. Den 30:e november gick kampanjen av stapeln i Bolmen där de fyra sjörikeskommunerna Ljungby, Värnamo, Hylte och Gislaved bjöd in till invigningseventet. Alla har de ju en del av sjön Bolmen i sina respektive kommuner. På plats närvarade landshövdingen, lokala politiker, företagare, lokalinvånare, representanter från Visit Sweden och länsturimsorganisationerna i Småland. Besökarna fick ta del av tal och det bjöds på mat, bland annat lax från Tiraholms fisk och bullar från Baket i Värnamo. Den stora snackisen blev avtäckningen av skylten "Welcome to Bolmen – More than an IKEA toilet brush" som markerar avstamp för kampanjen och som även sätter Bolmen på världskartan i och med kampanjstarten.
Reclaim the name
Kampanjen "Discover the Originals" uppmärksammar 21 platser i Sverige som med glimten i ögat vill "reclaim the name", ta tillbaka sitt namn. Bolmen är ju förutom en toalettborste även en fin sjö med klart vatten och vackra omgivningar, något som inte är lika känt. I samarbete med Visit Sweden vill region Småland välkomna utländska och svenska besökare att upptäcka inte bara Bolmen utan hela Småland. Även Ingatorp utanför Eksjö är en av de 21 platser i Sverige som uppmärksammas med slogan Ingatorp – more than an IKEA table.
Här kan du läsa mer om de 21 platser som medverkar i kampanjen