Kampanj på Tripadvisor utökas med nya besöksmål

  • published

Som ett steg i att stärka Smålands synlighet och attraktivitet utomlands är vi med i en kampanj tillsammans med Tripadvisor, Visit Sweden och Sveriges regioner. I kampanjen lyfter vi småländska resmål inriktade på natur och upplevelser.

Syftet med kampanjen är att under sommarmånaderna stärka Smålands närvaro i en av Sveriges största reseplattformar. Tillsammans vill vi leda mer trafik in till kampanjsidan och öka synligheten för olika upplevelser runt om i landskapet. De tre länen i Småland har tidigare bidragit med tips på kultur och mat och som nu har utökats med naturupplevelser. Kampanjen riktas främst mot den tyska, danska och holländska marknaden.

Nationalparker och skyddad natur vet vi sedan tidigare är intressant för de utvalda målgrupperna vilket resulterade i att natur blev årets fokus. Store mosse, Trakt Forest Hotel och Wallby Säteri blev utvalda att synas i kampanjen från den geografiska platsen av Jönköpings län.
Marknadsföringen sker genom retargeting, bannerannonsering och ett antal trafikdrivande ”native-annonser” och videos. Kampanjen fortsätter över hela sommaren fram till mitten av september.

Se sidorna på de olika språken här:
Tyska sidan: tripadvisor.de/Trips/114362605
Holländska sidan: tripadvisor.nl/Trips/114362754
Danska sidan: tripadvisor.dk/Trips/114362380

Smålands egna sida på Tripadvisor
Sedan ett år tillbaka är Småland sökbart som destination på Tripadvisor. Detta innebär att ett flertal besöksmål som ligger i Småland är samlade på en och samma sida. Läs mer om första årets kampanj här.

Vårda din närvaro på TripAdvisor
Att synas med sin verksamhet på en av världens största reseplattformar är otroligt viktigt för att nå ut. Under sommaren 2021 besöktes Tripadvisor av 10 miljoner unika besökare. Redan nu kan man se att antalet sidvisningar ökar i takt med att pandemin klingat av. Det handlar om att ta kommandot över sin presentation och att vara noga med att svara på omdömen – inte minst de negativa.

En mamma och dotter som utforskar naturen tillsammans i soluppgång på Store mosse.
I kampanjen lyfts småländska resmål inriktade på natur och upplevelser, som Store mosse bland annat. © Robin Visser

want to know more?

  • related

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.