Kampanj på Tripadvisor utökas med nya besöksmål

  • published

Som ett steg i att stärka Smålands synlighet och attraktivitet utomlands är vi med i en kampanj tillsammans med Tripadvisor, Visit Sweden och Sveriges regioner. I kampanjen lyfter vi småländska resmål inriktade på natur och upplevelser.

Syftet med kampanjen är att under sommarmånaderna stärka Smålands närvaro i en av Sveriges största reseplattformar. Tillsammans vill vi leda mer trafik in till kampanjsidan och öka synligheten för olika upplevelser runt om i landskapet. De tre länen i Småland har tidigare bidragit med tips på kultur och mat och som nu har utökats med naturupplevelser. Kampanjen riktas främst mot den tyska, danska och holländska marknaden.

Nationalparker och skyddad natur vet vi sedan tidigare är intressant för de utvalda målgrupperna vilket resulterade i att natur blev årets fokus. Store mosse, Trakt Forest Hotel och Wallby Säteri blev utvalda att synas i kampanjen från den geografiska platsen av Jönköpings län.
Marknadsföringen sker genom retargeting, bannerannonsering och ett antal trafikdrivande ”native-annonser” och videos. Kampanjen fortsätter över hela sommaren fram till mitten av september.

Se sidorna på de olika språken här:
Tyska sidan: tripadvisor.de/Trips/114362605
Holländska sidan: tripadvisor.nl/Trips/114362754
Danska sidan: tripadvisor.dk/Trips/114362380

Smålands egna sida på Tripadvisor
Sedan ett år tillbaka är Småland sökbart som destination på Tripadvisor. Detta innebär att ett flertal besöksmål som ligger i Småland är samlade på en och samma sida. Läs mer om första årets kampanj här.

Vårda din närvaro på TripAdvisor
Att synas med sin verksamhet på en av världens största reseplattformar är otroligt viktigt för att nå ut. Under sommaren 2021 besöktes Tripadvisor av 10 miljoner unika besökare. Redan nu kan man se att antalet sidvisningar ökar i takt med att pandemin klingat av. Det handlar om att ta kommandot över sin presentation och att vara noga med att svara på omdömen – inte minst de negativa.

En mamma och dotter som utforskar naturen tillsammans i soluppgång på Store mosse.
I kampanjen lyfts småländska resmål inriktade på natur och upplevelser, som Store mosse bland annat. © Robin Visser

want to know more?

  • related

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.