Lansering av Visit South Sweden för de danska turisterna

  • published

I ett nytt partnerskap mellan Småland, Öland, Skåne, Halland och Blekinge ska vi tillsammans marknadsföra södra Sverige i Danmark. Med hopp om att resandet snart kan ske utan risk för smittspridning, lanserar vi den nya hemsidan: visitsouthsweden.dk.

När den nationella organisationen Visit Sweden avslutade bearbetningen av den danska marknaden i slutet av 2019 gick vi tillsammans med övriga regionala turismaktörer i Småland, Öland, Skåne, Halland och Blekinge samman i ett nytt partnerskap för att marknadsföra södra Sverige i Danmark. Sedan drabbades världen av pandemin som satte stopp för resandet. Nu har vi hunnit en bit på vägen och lagom till semesterplaneringen lanserar vi visitsouthsweden.dk.

- Den danska marknaden är mycket viktig för året-runt turism och Småland har flest danska besökare i södra Sverige. Marknaden är viktig för våra företagare både sommar och vinter och vi hoppas på en snabb återhämtning och en mer normal vinter 21/22, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Partnerskapet mellan regionerna är ett sätt att kraftsamla resurser och undvika konkurrens och dubbelarbete.
- Som en liten del av Sverige ska vi aldrig konkurrera med varandra, vi har bara att vinna på att samarbeta för att visa upp vår stora mångfald och utnyttja resurserna smartare, berättar Helene.

Den geografiska närheten i kombination med ett varierat utbud gör att danskarna kan besöka södra Sverige ofta under hela året. De största drivkrafterna för danskarna att resa till Sverige är att komma bort från vardagen och njuta av mat och dryck, uppleva nya platser och städer och så lockar naturen. Nästan en tredjedel av målgruppen vill uppleva naturen och lugnet, gärna genom att vara aktiva. Vandring, paddling och cykling är populära aktiviteter.

- Vi vill fånga upp danskarnas intresse, inspirera och guida dem till upplevelser i södra Sverige. Vi kommer att arbeta med press, influencers, digital annonsering och så lanserar vi en ny hemsida visitsouthsweden.dk och konton på Facebook och Instagram. Eftersom Södra Sverige har högt besökstryck under högsommaren med både inhemsk och internationell turism kommer man att lägga fokus på att locka hit besökare utanför denna period och kommunicera södra Sverige som en året runt-destination. För Jönköpings län spelar också skidturism en viktig roll på den danska marknaden, fortsätter Helene.

Vi tror att när världen snart öppnar sig igen med pandemin i färskt minne, kommer det att bli mer attraktivt att resa under perioder då man slipper trängsel.

- En hållbar destination måste skapa balans i besöksflödena och sträva efter att vara en levande destination året runt. Men i stället för att ”översätta” sommarens Sydsverige till resten av året ska vi lyfta fram unika upplevelser som är attraktiva även utanför sommarperioden.

Vandring, paddling och cykling är populära aktiviteter för danskar. © Day Fotografi

want to know more?

  • related

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.