Under ledning av Ida Boman, Social Media Specialist på Toxic Interactive Solutions har ett 15-tal företagare i länet fått ökad kunskap om LinkedIn och hur de kan förstärka företagets profil med sin personliga profil genom att bygga och vårda relationer för att öka företagets försäljning.
LinkedIn är Sveriges femte största sociala plattform som fokuserar på yrkesliv och karriär och är ett bra medium för att nå ut till näringslivet med sitt varumärke. Genom att jobba smart med både företagets profil och din personliga profil stärker du ditt budskap utan att upplevas som "alltför" säljande.
Utbildning i tre steg
Utbildningen bestod av föreläsning följt av frågestund och därefter individuell coachning där deltagarna kunde checka av punkterna på checklistorna för företagets profil samt den personliga profilen som de fått för att försäkra sig om att alla delarna finns med. De fick även med sig viktiga nyckeltal att hålla koll på, för att försäkra sig om att de gör rätt saker. Att kunna utvärdera sina inlägg är avgörande för framgång i sociala medier. En viktig hjälp är Social Selling Index, ett kostnadsfritt verktyg som alla på LinkedIn har tillgång till.
Rätt budskap på rätt plats
Ida Boman betonar vikten av att synas och höras med rätt budskap på rätt plats och att det ska vara win - win för båda parter. En bra grundregel är 80-20 regeln, vilket innebär att 80% av dina inlägg ska vara värdeskapande. Då har du 20% utrymme för rent säljande inlägg. Genom att använda din personliga profil till rent socialiserande där du skapar relationer från ett personligt perspektiv så kan du använda din företagssida till att informera och skapa säljande inlägg. Företagssidan är mer officiell och kan ses som företagets skyltfönster.
Nyckelorden Publicera - Engagera - Konversera
Grundregeln för alla inlägg på sociala medier handlar om att konversera och skapa engagemang för att få fler följare och större räckvidd. En förutsättning för detta är att känna sin målgrupp och veta vad de uppskattar. Ida Boman tipsar om att välja ut 3 - 5 teman med tillhörande hashtags som du och ditt företag pratar om för att skapa en röd tråd genom hela innehållet.