Lyckad omgång av Kurbits Export

  • published

Under våren har engagerade företagare gått affärsutvecklingsprogrammet Kurbits Produktutveckling Export, ett speciellt utvecklat program för företag inom besöksnäringen.

Processledare Christina Thorstensson har tillsammans med olika workshopledare guidat deltagarna genom de olika momenten, som exempelvis marknadsföring via sociala medier, utveckling av produktutbud mot internationella besökare och prissättning.

De företag som genomgick programmet denna omgång var Hotell Mullsjö, Hooks Herrgård, Grenna hotell, Centralhotellet i Vetlanda, Eksjö stadshotell och Filmbyn Småland.

Deltagarna var väldigt nöjda med programmet och har lärt känna kollegor i branschen på ett djupare plan. Samtidigt har de fått en unik inblick i och förståelse för varandras verksamheter. Resultatet blev nya kontakter som är värdefulla för att föra sin egen verksamhet framåt.

Citat från några av deltagarna

”Det här var det bästa som kunde hända såhär i starten”
Nina Tjäder, ny platschef för Hotell Mullsjö

”Det ar absolut varit värt tiden”
Bobo Norrlin, VD Centralhotellet i Vetlanda

Två av deltagarna i gruppen deltog på Swedish Workshop i Umeå i maj. De drar paralleller till erfarenheterna de fått via Kurbits och säger följande:

”Vi hade inte gjort detta bra om vi inte gått Kurbits”
Johan Lindfors, Eksjö stadshotell

”Vi hade inte haft modet att åka annars. Vi har haft jättestor nytta av det vi lärt oss i utbildningen. Det har gett ett grundfundament att stå på”
Robert Glader, Driftsansvarig, Filmbyn Småland

Övergripande fokus för Kurbits Export är att företagen ska få verktyg för att kunna utveckla nya upplevelser för sina internationella besökare och därmed nå nya marknader och öka sin omsättning. Detta eftersom man på ett nationellt plan ser en ständigt ökad efterfrågan på väl sammansatta och kvalitetssäkrade upplevelser från internationella besökare som vill semestra i Sverige.

Vill du utvecklas med Kurbits?

Tack vare projektstöd från Tillväxtverket och ett antal kommuner i länet inom det pågående projektet Hållbar Produktutveckling, har Smålands Turism nu möjlighet att kraftigt subventionera deltagaravgiften. Är du och ditt företag intresserad av att delta i ett av de kommande Kurbitsprogrammen? Hör då av dig till info@smalandsturism.se. I höst planerar vi för både Kurbits Export med tema måltidsupplevelser, och den mer grundläggande Kurbits Affärsutveckling.

Vad är Kurbits?

  • Kurbits är ett nationellt affärsutvecklingsprogram skräddarsytt för besöksnäringen. Programprocessen pågår under 6 månader med 1 träff per månad och leds av en specialutbildad processledare. Under träffarna, som sker i form av workshops, varvas ny kunskap, inspiration, case, diskussioner och verktyg. Mellan träffarna får deltagarna coachning på plats i sitt egna företag. (Källa kurbits.org)

links

  • related

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.

Hur blir Småland en cykeldestination?

Småland är ett skogsrikt landskap med goda förutsättningar för vackra leder.  Här ses några av cykelexperterna under besöket i september.
Med ett starkt nätverk av olika aktörer såsom t.ex. beslutsfattare, markägare och restauranger läggs grunden för en framgångsrik cykeldestination. Kevin Suhr och Jan Oggier från Bikeplan och destinationsutvecklare Chris Doyle visar oss hur vi kan växa och vända svagheter till styrkor.

Samverkan är den gyllene vägen

Carina Engqvist (längst till vänster)  och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland.
Entreprenörerna Carina Eldåker och Carina Engqvist kan se tillbaka på en rolig sommar med många besökare. Där samarbete och inkludering av andra företag är en nyckel till framgång.