Spännande utveckling inom måltidsupplevelser på Åsens by

  • published

Åsens By, Aneby är en av de verksamheter i länet som just nu satsar stort på att utveckla nya måltidsupplevelser. Med medverkan i Kurbits Produktutveckling måltidsupplevelser för export, ser Anneli Persson, verksamhetschef, stora möjligheter att arbeta fram nya produkter och upplevelser som stärker besökarens intryck av platsen Åsen.

"Efter att ha utvecklat våra produkter kommer vi tilltala nya målgrupper, öka antalet återkommande besökare och locka hit fler som vill använda alla sinnen för att smaka på Åsens by" berättar Anneli.

Det är viktigt att måltiderna ger samma rustika och lantliga känsla som miljön man befinner sig i och på Åsens by erbjuds enkel, avskalad husmanskost som fläskpannkaka med krösamos, tant Teklas mjuka sommarkakor och Åsens by egna äppelmust. Bra, lokala råvaror med genuina smaker är viktiga för att knyta an till platsen och dess historia. Anneli berättar även att Åsens by vill använda råvaror med stark koppling till djuren i byn och det som odlades i det omgivande landskapet runt sekelskiftet år 1900.

Hållbar framtid
Sedan 2014 jobbar Åsens by strukturerat med hållbarhet och kvalitet genom metoden Swedish Welcome. Åsens by är Sveriges äldsta kulturreservat, och stiftelsen som driver verksamheten har ett tydligt uppdrag att vårda och förvalta platsen. Det finns strikta regler att förhålla sig till och arbeta efter. Arbetet med hållbarhet och miljö måste alltid ske med största hänsyn till kulturmiljön.

"Den tidsperiod vi ska spegla innebar hushållning och måttfullhet på alla nivåer. Hållbarhet, helt enkelt. Men det är en balansgång och en utmaning att arbeta med hållbarhet i ett modernt perspektiv i en känslig miljö. Vi skyndar långsamt, ett litet steg i taget. Långsiktighet och uthållighet är nog våra viktigaste ledstjärnor just nu" säger Anneli.

Allt fler besökare förväntar sig att man arbetar efter en miljöpolicy, och hållbarhetsarbetet måste märkas och göra skillnad både i vandrahemmet och i kultur- och måltidsupplevelserna.

Internationella gäster
För att möta de utländska besökarnas förväntningar är det viktigt att kunna erbjuda flera olika upplevelser, med hög kvalitativ nivå. På Åsens by är man medvetna om att vissa delar i verksamheten inte alltid tillgodoser gästernas önskemål i kvalitet, främst gällande boendet. Därför är målsättningen att samarbeta, gärna med andra lokala aktörer, och stå för olika delar av en helhetsupplevelse.

"Tillsammans kan vi erbjuda en stark och minnesvärd upplevelse i vår del av Småland!" avslutar Anneli.

småkakor åsens by
Tant Teklas mjuka sommarkakor på Åsens by

Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser

  • Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser
    Kurbits Export är ett produktutvecklingsprogram som vänder sig till företag som vill ta steget mot, eller ta nästa steg på,
    en internationell marknad. Syftet är att företaget ska ta fram, marknadsföra och sälja upplevelser där mat och dryck är en viktig ingrediens i helheten, för andra marknader än den svenska. Målet är ökad lönsamhet för ditt företag.

    Pågående grupp startade i början av oktober och leds av Christina Thorstensson.
    Deltagare: Åsens by, Eksjö stadshotell, Grenna polkagriskokeri, Ullinge wärdshus, Bageriet Kulturgatan Bodafors, Isaberg Höganloft, Polkaprinsen Grenna, Wellness travel.
    Träff nummer två kommer att hållas på Bauergården. Föreläsare är Sven Erik Larsson, företagsrådgivare och specialist på utveckling av lokal mat.

links

want to know more?

  • related

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.