"Människor vill ha snabba lösningar"

  • published

Fågelkvitter ramar in doften av skog och barr. En vacker sjö ligger stilla i gläntan, och mitt i den finns en liten ö. Ramoas ö. Enda vägen dit är med kanot, eller är det så? Nej, vägarna dit är många – för Ramoas ö går snart att boka online från hela världen.

Jan Evanson, ägare av RAMOA, arbetar ständigt för att hålla jämna steg med den digitala utvecklingen som sker. En stor del av det, menar Jan, är att nå världen med sin produkt.

  • Vi har fantastiska möjligheter att nå långt med hjälp av enkla digitala medel, men det är ett stort mediebrus att slå sig igenom. Om man vet det, vet man också att ett spetsat budskap som är riktat mot en lika tydlig målgrupp är avgörande, berättar Jan, som ständigt ser till att vara uppdaterad och medveten om de senaste trenderna i den digitala världen.

Att leva som man lär är Jans metod. Hemsidan för RAMOA finns följaktligen på tre språk, och att finnas i ett onlinebokningssystem är nästa stora steg ut i digitaliseringen.

  • Just nu utvärderar vi vilket som passar våra produkter bäst. Människor vill ha snabba lösningar och se tillgänglighet och pris direkt för att enkelt kunna boka. Vi borde ha varit bokningsbara online för flera år sen – egentligen – men nu kommer det att ske, berättar Jan.

Dessutom används de sociala kanalerna flitigt, i syfte att konvertera likes till faktiska bokningar.

  • Facebook och Instagram ger inspiration och lockar besökare. Inspirerade besökare är sannolikt de som kommer att boka, menar Jan.

Att vara uppdaterad är enda vägen för att finnas kvar och vara relevant. Det säger Jan, som vid flera tillfällen deltagit i de workshops som Smålands Turism anordnat.

  •  Genom vårt deltagande i Smålands Turisms workshops har vi vidgat våra vyer i vad som erbjuds inom onlinebokning och fått bättre förståelse för vad som stödjer vår utveckling, och vad som inte gäller oss.

Jan menar att det krävs många infallsvinklar och träffar för att man ska kunna ta in och bearbeta informationen om nutid och framtid, och fortsätter:

  • Tack vare dessa workshops blir nu vår onlinebokningsvision verklighet.
     
    Varför onlinebokning är, och ständigt blir viktigare har Jan ett svar på. Det handlar om smidighet.
  • Det sparar tid, gynnar besökare och blir enklare att boka. Besökaren får svar på tillgänglighet, pris och aktiviteter direkt. Jag tror att många sitter och funderar på upplevelser och resor under sena kvällar, då vill man inte ringa eller maila. Dessutom får vi flera mail i veckan från utländska besökare som undrar hur de bokar. Kan man klicka boka och få en bekräftelse direkt så kommer vårt besökarantal definitivt att öka.

För Jan och RAMOA har digitaliseringen gått långt, och framtiden ligger framför fötterna. Till andra företag på väg in i digitaliseringen har Jan därför ett par konkreta tips:

  • Till att börja med så kommer det att bli allt viktigare att finnas tillgänglig online. Besökare väljer lättaste vägen. Se till att vara bokningsbar online. För att lyckas med detta måste produkterna vara genomarbetade och enkla att förstå. Det är inte en glass eller en tröja vi säljer. En upplevelse skapar mycket frågor och det gäller att förstå vad besökare undrar över så att detta besvaras redan vid onlinbokningen. Råden blir därför:
  1. Jobba genom produkterna så att de är supertydliga
  2. Se till att vara tillgänglig på de språk du vill nå
  3. Välj ett bokningssystem som uppfyller dina krav
  4. Se till att ta betalt för din upplevelse

want to know more?

  • related

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Trender och spännande möten på världens största resemässa

Inne på ITB mässan i Berlin. Vi ser Visit Swedens monter med resterande svenska regioner.
”Welcome back World” – dessa var orden deltagare möttes av på världens största resemässa ITB, som i år arrangerades fysiskt för första gången sedan 2019. Hela Småland delade ett gemensamt bord där både förbokade och spontana möten ägde rum, med researrangörer, press och andra intressenter.