Närvaro viktigast under kundens digitala resa

  • published

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Mer än varannan resenär bokar sin resa online. Men innan dess har långt fler, runt 80 % redan påbörjat den digitala resan, genom att söka information, se bilder och undersöka vad andra tycker. Att vara närvarande under hela den digitala resan är nyckeln till att locka resenärerna.

Den digitala resans fem faser
Drömma - i den här fasen vill resenärerna se bra bilder och hämta inspiration. Genom att skapa bra content i sina sociala kanaler lockar man besökaren. Geotaggen och andra hashtags är viktiga så att de som ser dina bilder på Instagram vet var de är tagna.

Planera - resenären jämför destinationer och erbjudanden. Andras omdöme är viktigt och man kollar TripAdvisor, Booking med fler för att se vad andra tycker.

Boka - 25% vill boka sina aktiviteter i förväg. Se till att synas i både de egna och andras kanaler! Bokning via egen hemsida upplevs som det mest effektiva.

Uppleva – i den här fasen är det läge att informera om vad som finns i närheten. Samarbeta och lyft fram varandra, ett rikt utbud lockar! Ge gärna möjlighet till direktkontakt via utvalda kanaler.

Minnas – 76% delar foton på Facebook och 53% på Instagram. Att hashtagga med rätt taggar ger mycket och att som företag ge en belöning – kanske en kopp kaffe - till den som gör det är smart.

Stort intresse för Sverige
Det finns mycket att hämta genom att ha en digital närvaro och ge resenären den information den eftersöker. Undersökningar visar att 25 miljoner tyskar och nästan 9 miljoner engelsmän vill besöka Sverige och då är det viktigt att redan i första fasen fånga deras intressen.

Har du koll på den globala resenären?
På Visit Swedens hemsida finns ”Sant eller falskt? - En frågestund om den globala resenären!
Testa den här! corporate.visitsweden.com/test-digitala-resenaren

Se mer av rapporterna och annat material Visit Swedens kunskapsbank: corporate.visitsweden.com

Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden.
  • related

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!