Rådgivarutbildning för mötesbranschen ska ge företagarna fler ben att stå på och därigenom öka tillväxten

  • published

Mötesbranschen är i behov av kompetensutveckling för att anpassa sig till utvecklingen som sker. Smålands Turism och Destination Jönköping har anordnat en 2-dagars utbildning med Gr8 meetings för att vässa till mötesanläggningarnas rådgivarkunskaper för att bli mer än enbart ett bokningsställe.

Det digitala ställer nya krav på möten
Allting tydliggörs i det digitala mötet. Före corona fungerade fysiska möten utan något tydligt syfte och mål men med det digitala faller det platt. Micke Darmell och Heléne Arvidsson från Gr8 meetings betonar att vi måste vara bättre än kunden.
– Det är viktigt att leva i sitt DNA och veta hur ett bra möte är för att kunna hjälpa kunden på bästa sätt, säger Micke Darmell.
Som exempel nämner de Systembolaget. För 25 år sedan tänkte inte många på Systembolaget som ett ställe dit man kunde gå för att få tips om vilka viner som passar bäst till din 3-rätters meny. Under årens lopp har bolaget tagit ett steg från att sälja alkoholhaltiga drycker till att även vara rådgivare och vi tar för givet att vi kan rådfråga dem när vi behöver expertkunskap inom mat och vin. Det är denna förflyttning som även mötesbranschen behöver göra, de behöver bli mer än bara någon konferensköpare vänder sig till för att boka en möteslokal eller anläggning. Beställaren är inga mötespecialister. Men om mötesanläggningen nischar sig som specialister finns det vinster att hämta.

Mötesrådgivaren – expert inom allt från möblering till det digitala
För att få auktoritet som mötesrådgivare krävs stor kunskap om möten och vad som gör ett bra möte. Nummer ett för att bli en bra mötesrådgivare är att vara genuint intresserad av möten och människor och leva sin värdegrund på riktigt. De möten som görs kommer att bli ännu viktigare.
En möteskultur utgörs av tre delar;

  • Kultur – syftar på ett beteende,
  • Struktur – syfte och mål med mötet
  • mötesledning - handlar om hur duktig man är på att planera och genomföra möten.

Genom att ha rätt mötesstruktur kan ett företag göra stor tidsbesparing. Syftet ”varför” ska skapa en känsla. Målet ”vad ska vi göra” ska checka av saker. Enligt Micke och Heléne från Gr8 meetings är syftet i 9 fall av 10 ett mål p.g.a. att vi aldrig har tränat oss i att ta fram en känsla förut. Ju starkare syfte desto relevantare möte inflikar de.
Kulturen är också viktig, att det finns en gemensam uppfattning om vad vi förväntar oss i mötet och att vi har spelregler med konsekvenser om vi inte följer dem. Även namnet på mötet är avgörande för dess effektivitet.
När vi får kundens agenda för mötet kan vi enklare hjälpa dem och ge tips och råd om allt ifrån möblering till digital utrustning för att de ska få ut mesta möjliga av sitt möte. Vi kan även ge förslag och ställa frågor om vi märker att kundens agenda inte är helt optimal utifrån vad som skapar effektfulla möten. I mötesrådgivarens roll ingår även att lära sig tekniken och veta hur man gör sig bäst i bild i digitala möten, då en del fortfarande kommer att vara med via länk.

Paketering av mötet
Det finns olika sätt att sälja in möten som kunden inte ens tänker på är möjliga. Ett är att marknadsföra utomhusmiljöer som mötesrum. Kunden vill åt upplevelser och som rådgivare kan vi kommunicera olika sätt hur man kan ha fysiska möten. Ett annat är att sälja in abonnemang där de t.ex. får fem möten till priset av 4 inklusive fem timmars mötesledning. Kunden vet ofta inte syfte och mål med sitt möte. Genom en behovsanalys som Gr8 meetings tagit fram blir det enklare för mötesrådgivaren att hjälpa kunden att komma fram till det. Det blir också lättare att ställa frågan ”vad krävs för att vi ska få din bokning?”.

Sammanfattningsvis; genom att lära sig ett mötes olika beståndsdelar och vad som skapar bra möten kan Hotell och Konferensanläggningar röra sig bort från att endast vara en ordermottagare till att bli en rådgivare. Genom att hjälpa kunden att få bättre effekt av sitt möte kommer priset att bli sekundärt.

Mötesbranschen i Jönköpings län har nyligen genomfört en 2-dagars rådgivarutbildning för att ytterligare stärka sin kompetens.
Mötesbranschen i Jönköpings län har nyligen genomfört en 2-dagars rådgivarutbildning för att ytterligare stärka sin kompetens. © Best Western Hotel Värnamo, Martin Baum

want to know more?

  • related

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.

Hur blir Småland en cykeldestination?

Småland är ett skogsrikt landskap med goda förutsättningar för vackra leder.  Här ses några av cykelexperterna under besöket i september.
Med ett starkt nätverk av olika aktörer såsom t.ex. beslutsfattare, markägare och restauranger läggs grunden för en framgångsrik cykeldestination. Kevin Suhr och Jan Oggier från Bikeplan och destinationsutvecklare Chris Doyle visar oss hur vi kan växa och vända svagheter till styrkor.

Samverkan är den gyllene vägen

Carina Engqvist (längst till vänster)  och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland.
Entreprenörerna Carina Eldåker och Carina Engqvist kan se tillbaka på en rolig sommar med många besökare. Där samarbete och inkludering av andra företag är en nyckel till framgång.