Rudenstams serverar Plant based i glaset

  • published

Måltidsturismen är på stark frammarsch, spännande platsunika drycker gör måltidsupplevelsen komplett och Jönköpings län har fantastiska förutsättningar att locka fler resenärer med efterfrågade och hållbara smak- och dryckesupplevelser. Det är Visit Sweden och Smålands Turism rörande överens om.

I ett samarbete med influencern Therese Elgquist, Plant Based by Thess, djupdyker man i intressant dryck, grön mat och desserter. En av pärlorna som Thess besöker i serien är Rudenstams. Syftet är att få resenären att hitta intressanta, hållbara besökspärlor runt om i Sverige genom att visa på ett spännande och innovativt utbud. Och att inspirera andra företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden, så att det blir enklare att göra gott och äta gott på samma gång. Allt för att utveckla och stärka Sveriges och Jönköping läns position som en hållbar och attraktiv måltidsdestination.

-För oss är det otroligt roligt att Visit Sweden väljer att lyfta fram en aktör i vårt län. Rudenstams, som både besöksmål och dryckesproducent, agerar därmed som en inkörsport till länet. Detta är ett bevis på att det engagerade, innovativa och hållbara utvecklingsarbetet inom besöksnäringen som pågår över hela länet, lönar sig, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Lokalt, hållbart och växtbaserat
Initiativet är ett samarbete mellan Visit Sweden och influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till intressanta besöksmål med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en satsning för att locka svenskar att upptäcka nya pärlor och för att locka resenärer till Sverige från utlandsmarknaderna. Dels är det en ambitiös programserie för att inspirera den svenska måltidsbranschen och besöksnäringsföretagen att utveckla fler intressanta och efterfrågade måltidsupplevelser.

Rudenstams som besöksmål och dryckesproducent
I avsnitt sju av programserien gör Therese ett nedslag hos Rudenstams, i äppelodlingen och gårdsbutiken där fokus i programmet är på hantverksmässigt framställda alkoholfria drycker med stor komplexitet. Och de 40 000 äppelträd som hanterats med kärlek och omsorg i flera generationer. Här presenteras en palett av drycker, väl avvägda för olika måltidsupplevelser och smaker. Matilda och Jonas Rudenstam pratar om sitt företag och mustmakare Niklas Hallman om smaker och drycker med Therese.

Se programmet ca 5 min: visitsweden.com/maltid/avsnitt-7-rudenstams

Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland – Lilla Bjers, Grebbestad – Catxalot, Järpen - Kolåsens fjällhotell, Malmö – Mat och chokladstudion, Mullhyttan – Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland – Rudenstams, Stockholm – Växthuset och Sundsvall – Naturaj.

Inspireras och lär av de åtta förebilderna: Hur gör andra? | Visit Sweden

Matilda och Jonas Rudenstam medverkar i programserien där influencern Therese Elgquist, Plant Based by Thess, besöker Rudenstams. © Agnes Maltesdotter

want to know more?

  • related

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.