Samverkan är den gyllene vägen

  • published

Entreprenörerna Carina Eldåker och Carina Engqvist kan se tillbaka på en rolig sommar med många besökare. Där samarbete och inkludering av andra företag är en nyckel till framgång.

Cykla i filmlandskapet Småland är företaget som Carina Eldåker och Carina Engqvist startade tillsammans hösten 2019.
-Carina och jag tycker det är så viktigt att gräva där du står och ta vara på allt som finns. Vi har otroligt vacker natur, gärdsgårdar, stenmurar och backe upp och backe ner, säger Carina Eldåker.
I deras fall handlade de om att ta vara på hembygden som finns i Mariannelund och de otaliga platser som var filminspelningsplatser under 70-talet när Astrid Lindgrens filmer spelades in i bygden. Däribland Emil i Lönneberga och Alla vi barn i Bullerbyn. Dessutom har Carina och Carina alltid gillat att cykla. Med Cykla i filmlandskapet Småland erbjuder de cykeluthyrning och guidning där kunden kan välja bland olika upplevelser.
- Cyklisterna har upptäckt Mariannelund och vi har lyckats att få besökare intresserade av oss, även de med egna cyklar berättar Carina Eldåker.

Samarbetar med lokala företag
Carina och Carina har valt att enbart jobba med småländska leverantörer. I deras guidade turer ingår mat och dryck från lokala företag och inför sommaren har de även skapat paketerbjudande tillsammans med Spilhammars Camping och Filmbyn Småland.

På frågan om vad som gör att just de har lyckats skapa ett så starkt nätverk blir svaret att de gillar att skapa relationer med andra företagare. Carina och Carina är tillgängliga och gillar att dela med sig. De brinner för sin hembygd och vill man ha en levande landsbygd så måste man vara med och bidra och att ha andra med på det tåget blir så mycket bättre och roligare.

Här kan du läsa mer om Cykla i filmlandskapet Småland cyklaifilmlandskapetsmaland.se

Carina Engqvist (längst till vänster)  och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland.
Carina Engqvist ( längst till vänster) och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland. © Johan Wahlgren
  • related

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.

Hur blir Småland en cykeldestination?

Småland är ett skogsrikt landskap med goda förutsättningar för vackra leder.  Här ses några av cykelexperterna under besöket i september.
Med ett starkt nätverk av olika aktörer såsom t.ex. beslutsfattare, markägare och restauranger läggs grunden för en framgångsrik cykeldestination. Kevin Suhr och Jan Oggier från Bikeplan och destinationsutvecklare Chris Doyle visar oss hur vi kan växa och vända svagheter till styrkor.

Möt den medvetne resenären!

personer skrattar och äter utomhus
Morgondagens resenär lägger stor vikt vid hållbara val, naturliga och hälsosamma upplevelser samt värderar växtbaserade alternativ väldigt högt, vid matbordet. Hur kan vi möta dessa förväntningar i erbjudanden och upplevelsepaket?