Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

  • published

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.

Under de senaste åren har en del av Smålands Turism uppdrag varit att marknadsföra Småland mot prioriterade utlandsmarknader som Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. De utländska turisterna är en viktig inkomstkälla för länets företag och har tidigare somrar stått för 40 % av länets övernattningar. Med situationen som den är i Europa nu kan vi räkna med att största delen av dessa besök faller bort.

Med andra ord behöver vi nu istället sätta en ny strategi för att nå den svenska marknaden. Den nya budgeten på två miljoner kronor från Region Jönköpings län kommer vi alltså att satsa på ”svemester” – att semestra i Sverige. Förutom att lösa ett akut behov hos besöksnäringsföretagen i länet, finns det en långsiktig tanke med att synliggöra Småland och vårt utbud för den svenska marknaden.

Marknadsföring av ”Småland – Sverige på riktigt”
Tillsammans med våra smålandskollegor i Region Kronoberg kommer vi att planera för nya marknadsföringsinsatser under det gemensamma varumärket "Småland - det riktiga Sverige". För att komma ut med kampanjen under maj månad kommer vi att upphandla tjänster från kommunikationsbyråer. Insatserna syftar till att stötta företagen och att direkt driva deras försäljning.

För att optimera kampanjen har Smålands Turism tillgång till nyframtagna analyser av målgruppsbeteenden, besöksmönster och bokningsprocesser. Kampanjen kommer att anpassas efter olika scenariobeskrivningar, beroende på när svenskarna kan resa inom landet igen. Vi har även en tydlig bild av vilken målgrupp som intresserar sig för Småland och det vi har att erbjuda. Det är främst barnfamiljer med barn över sju år och vuxna par med utflugna barn. Mysighet, natur och vila är trender som ökar samt att vi tar bilen på semestern. Vi ser fram emot att välkomna våra svenska gäster till Småland och Jönköpings län.

Småland karta
Vi planerar för nya marknadsföringsinsatser under varumärket "Småland - det riktiga Sverige".

want to know more?

  • related

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.