I slutet av april var ett dussintal internationella projektledare som alla jobbar tillsammans i RESA samarbetet med Visit Sweden, på studieresa till Tyskland och Österrike. Syftet var att träffa olika researrangörer som erbjuder resor till Sverige och visa dem vad de svenska regionerna kan erbjuda.
Visit Sweden driver samarbetet RESA ( Regionalt Europeiskt Samarbete med Arrangörsledet) tillsammans med regionala turistorganisationer i Sverige. I nuläget deltar 15 svenska regioner. Genom samarbetet kan researrangörer i Tyskland, Schweiz och Österrike knyta kontakter och samarbeta med turistföretag och destinationer i Sverige som utan RESA skulle ha haft svårt att hitta varandra och reseprodukter i Sverige att samarbeta om.
Studieresan har under pandemin blivit inställd några gånger men äntligen kunde den bli av.
Visit Sweden hade tillsammans med de olika regionerna gjort en presentation om vad som erbjuds, både nyheter och olika teman som de vill lyfta fram. Vid besöket på plats hos researrangörerna presenterade de sitt företag, verksamhet och vilket utbud de har från Sverige och de olika regionerna. De berättade om vad de som arrangör och deras kunder efterfrågar inom olika specialinriktninar. Småland och Öland var väl representerade och intresset är stort för vår del av Sverige.
" Det var lärorikt att träffa researrangörerna och lära känna dom lite mer. Vi fick dessutom tid att utbyta erfarenheter och samverka med de andra kollegorna från olika regioner i Sverige som var med" säger Christina Moths, Smålands Turism som representerade Jönköpings län under studieresan.
Utmaningar
Efter tuffa år med pandemin ser researrangörerna positivt på framtiden och bokningarna har börjat att komma igång. Dock är läget ansträngt då de under pandemin har förlorat personal som fått annat jobb och det är svårt att rekrytera ny. En del av dem som hade bra kunskap om Sverige finns inte längre kvar på företagen. Det innebär att RESA medarbetarna och representanter från Visit Sweden får sälja in Sverige och utbudet igen och bristen på personal medför att det tar tid att få ut utbudet i researrangörernas säljkanaler. Resorna bokas senare nu eftersom det finns en osäkerhet i vad som händer i omvärlden. Ett tips som Christina Moths vill skicka med till företagare är att länka till information om hur kunden går till väga vid avbokning och var de kan söka hjälp om något händer under resan i Sverige.
"Vi fick en inspirerande och lärorik vecka tillsammans med Visit Sweden" inflikar Christina Moths avslutande.