Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

  • published

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Resultatet blev en riktlinje som kan tillämpas i olika delar av handelsverksamhet, samt butiksmaterial och en kampanjfilm som tagits fram tillsammans med Handelsanställdas förbund. Filmen handlar om sociala medier och får delas i egna kanaler.

Filmen om sociala medier

Safe to visit

Riktlinjer för restaurang, hotell och camping

För att göra det lätt att göra rätt har riktlinjer arbetats fram för hur besöksnäringen ska hantera den analkande sommaren. Det berättar Siljhammar, VD på Visita. Riktlinjerna består av tre broschyrer och innehåller förslag på konkreta åtgärder för att hindra smittspridning på restauranger, hotell och campingplatser. Här kan du läsa sammanfattningar av tipsen som ges i de olika broschyrerna.

Restaurang
• Markera avstånd på golvet för exempelvis köer
• Skapa utrymme för att undvika trängsel, exempelvis genom ommöblering, minst en armlängds avstånd mellan gäster
• Ha tvål, vatten och handsprit tillgängligt för gäster och personal
• Utöka städrutiner, särskilt för toaletter och kontaktytor så som handtag, knoppar och strömbrytare
• Gäster ska äta och dricka vid bord, alternativt bardisk om avståndet mellan gästerna är tillräckligt
• Gäster får inte stå vid bardisk, ståbord eller liknande
• Om möjligt, se till att gäster hämta sin mat och dryck själva vid en disk eller i kassan (se dock till att det inte blir köbildning)
• Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel
• Bufféservering är tillåten så länge den kan ske utan att trängsel uppstår
• Samma regler gäller både på inne- och uteserveringar

Hotell
• Markera avstånd på golvet för exempelvis köer
• Skapa utrymme för att undvika trängsel, exempelvis genom ommöblering
• Ha tvål, vatten och handsprit tillgängligt för gäster och personal
• I hotellets reception och i lokaler där flera personer riskerar att samlas - begränsa antalet gäster som får vistas i lokalen samtidigt och ta fram alternativa lösningar för köer (till exempel nummerlappsystem), eller anvisa hur långt gästerna bör stå från varandra, till exempel genom att markera avstånd på golvet
• Utöka städrutiner i såväl allmänna utrymmen som hotellrum, var extra noga med toaletter och kontaktytor så om handtag, knoppar, strömbrytare och fjärrkontroller

Campingplatser
• Markera avstånd på golvet för exempelvis köer
• Skapa utrymme för att undvika trängsel, exempelvis genom ommöblering, och ha tydlig information om de regler ni har, exempelvis beträffande högsta antal personer i olika lokaler och liknande
• Är campingplatsen relativt trång bör ni överväga möjligheten att öka avståndet mellan gästerna genom att till exempel reducera antalet tillgängliga campingtomter under en period, för att på så sätt sprida ut gästerna och minska risken för att inte kunna uppfylla myndighetens krav
• Ha tvål, vatten och handsprit tillgängligt för gäster och personal
• I campingens butik och reception – begränsa antalet kunder/gäster som vistas i lokalen samtidigt och ta fram alternativa lösningar till kassaköer, till exempel genom att låta kunder köa utomhus eller genom att anvisa hur långt ifrån varandra kunder bör stå
• För gäster som förbokat och betalat kan kuvert förberedas med nycklar och passerkort, för de som har möjlighet kan snabbutcheckning erbjudas genom att lägga nycklar i en brevlåda eller liknande
• Utöka städrutiner i såväl allmänna utrymmen som stugor, var extra noga med toaletter och kontaktytor så som handtag, knoppar, strömbrytare och fjärkontroller
• Tänk på att många gäster kommer att använda tömningsstation eller utslagsback istället för servicehuset
• Förstärk städning av tömningsstation - om möjligt tillhandahåll engångshandskar och desinfektionsmedel för att kunna desinficera efter varje besök
• Desinficera utrustning som gästerna hyr eller lånar mellan varje tillfälle, till exempel golfklubbor, racketar, paddlar med mera

Har du annan verksamhet i besöksnäringen och vill veta mer om riktlinjen och hur den bäst tillämpas i din situatuon? På Svensk Handels webb hittar du all information om kampanjen och hur du kan nyttja innehållet i den.

Butiken på Vandalorum.

want to know more?

  • related

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Här är de nominerade till Årets Turismpris 2022!

Äntligen får vi presentera kandidaterna till Årets Turismpris 2022. Stort grattis till de tre finalisterna som alla har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Grännas polkagrisar och unik cykelupplevelse lyfts i kampanj på TripAdvisor

Nu pågår en Sverigekampanj på Tripadvisor - en av världens största reseplattformar. I samverkan med Visit Sweden och andra regioner presenterar vi Sveriges utbud inom natur, mat, kultur och design för utländska turister. Från vårt län lyfter vi Grännas kända polkagrisar och Cykla i Filmlandskapet.

Utveckla naturnära måltidsupplevelser

matlagning i naturen
Intresset för och längtan efter vacker och unik natur, hållbarhet samt naturlig, hälsosam mat och dryck, tycks stadigt öka. Resenärer söker efter naturnära måltidsupplevelser och i Visit Swedens en timmes långa föreläsning får du inspiration för att möta deras efterfrågan.

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.