Stort sverigeintresse från internationella researrangörer

  • published

Under Swedish Workshop online efterfrågade de utländska researrangörerna paketerade och lättbokade produkter inom bla cykel, vandring och måltidsupplevelser där gästen får vara delaktig.

2020 är året då vi på riktigt lärde oss att genomföra digitala möten. Swedish Workshop online är ett förnyat koncept som matchar internationella researrangörer med intressanta destinationer. Den här gången deltog fler researrangörer än under det tidigare fysiska eventet Swedish Workshop. Ett tydligt tecken på att allt fler nu intresserar sig för Sverige som resmål. Flera av de tyska researrangörerna tittar på att utöka sitt utbud i Sverige och arrangörer som inte haft Sverige i portfolion sedan tidigare visar ett stort intresse för att utveckla det. Trots pandemin anses alltså Sverige vara ett tryggt och säkert resmål. För marknader som Nederländerna och Belgien är det även smidigt att ta sig hit med egen bil, utan att behöva ta flyget.

Förändrat bokningsmönster inför 2021
Av naturliga skäl var det flera deltagare som kommenterade osäkerheten inför att redan nu planera resandet inför 2021. Flera researrangörer önskar tydligare riktlinjer från EU och resebranschen förväntar sig ett förändrat bokningsmönster där bokningarna görs närmre inpå själva resan. Arrangörer som både säljer gruppresor och FIT (köper paketresa och reser på egen hand) ser en tydlig ökning av det sistnämnda. FIT har bland annat lockat barnfamiljer där familjen ofta består av två föräldrar som arbetar (double income) men som inte själva har tid att planera. Att boka sin resa via en arrangör innebär både trygghet, service, tidsbesparande och komfort.
Utländska researrangörer efterfrågar paketerade och lättbokade produkter inom bla cykel, vandring och måltidsupplevelser där gästen får vara delaktig.
Och kom ihåg satsa på att erbjuda okonstlade, bokningsbara produkter som är lätta för arrangören att ta till sig. Krångla inte till det!

Konkret efterfrågan
• Handikappanpassade rum
• Soft adventure när det kommer till cykel och vandring
• Kulinariska aktiviteter där gästen får vara delaktig
• Boende med självhushåll
• Mindre hotell, gärna på landsbygd. Även cityhotell efterfrågades, då med allotmentkrav.
• Cykel från boende till boende med bagagetransport emellan. Lagom med tre olika boende och en distans på 40-50 km per dag.
• Tydligt hållbara produkter, gärna tillgängliga med tåg.
• Upplevelser under vinterhalvåret som inte behöver vara kopplade till snö.
• Unika boende för high end segment med hög servicegrad

Så går Swedish Workshop online till:
Innan workshopen har researrangörer bokat möten med intressanta destinationer. Under dagen användes det digitala systemet Converve: B2B Matchmaking & Networking Event Software. Här kopplas arrangörer och destinationer samman för speddejting enligt ett förbestämt schema. Varje möte är 15-20 minuter där researrangören gör en förfrågan och destinationen presenterar förslag utifrån regionens utbud. Allt i samma system. Här presenterar vi alla aktörer i Jönköpings län, men med fokus på de som visat intresse av att arbeta med researrangörer.

*Swedish Workshop är en återkommande mötes- och marknadsplats mellan Sveriges turistnäring och utländska researrangörer inom privat resande med syfte att utveckla nya kontakter och skapa affärer. Workshopen anordnas vartannat år i Sverige respektive Tyskland.

Hanna Glans presenterar länets utbud för internationella researrangörer under Swedish Workshop online.

want to know more?

  • related

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.