Konsten att få människor att känna sig välkomna

  • published

Det kan låta enkelt på pappret men att vara en välkomnande verksamhet och få människor att känna sig sedda är en kompetens i sig. Under två tillfällen i februari har Kicki Grunditz Kindvall från Värdskapet Sverige lärt ut denna konst till besöksnäringsföretag i länet.

Service ger man - värdskap är man
Kicki Grunditz Kindvall inleder med frågan - Vad kännetecknar välkomnande människor och verksamheter? Värdskap är när människan kommer först. Det handlar om val av förhållningssätt och har att göra med min attityd och inställning. Ett öppet, inkluderande beteende som präglas av respekt, värdighet och omtanke känns välkomnande på riktigt. Och väljer vi att anta perspektivet att se alla som gäster så blir det per automatik ett annat förhållningssätt.

Utmaningar för det goda värdskapet
Det finns en rad utmaningar för en organisation eller en individs möjligheter till ett gott värdskap. Det kan vara yttre hinder såsom struktur, bristande resurser eller andras beteenden. Det kan också handla om inre hinder såsom stress och sömnbrist som påverkar mitt värdskap. Att möta och hantera besvärliga beteenden handlar om olika strategier där jag kopplar bort mig själv och försöker se neutralt på situationen så att inte jag själv står i vägen för mitt bemötande.

Sju grunder till ett välkomnande förhållningssätt
Kicki Grunditz Kindvall listar sju punkter som kännetecknar värdskap:

  • Tjänande före egennytta.
  • Helhet före delar.
  • Ansvar före undvikande ( man skyller inte ifrån sig utan jobbar tillsammans).
  • Omtanke före likgiltighet.
  • Kunskap före arrogans
  • Dialog före konflikt.
  • Glädje före besvär.

Här kan du läsa mer om Värdskapet Sverige

Kicki Grunditz Kindvall från Värdskapet Sverige och värd för utbildningen.
Kicki Grunditz Kindvall, värd för utbildningen från Värdskapet Sverige.

want to know more?

  • related

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.