Värnamo och Rutan nominerade till Placebrander of the Year!

  • published

Stort grattis till Värnamo Kommun som vågade satsa på en idé om en fredad zon, en påminnelse om vår roll som ansvarstagande och tillitsfulla medmänniskor, och nu är nominerade till priset Placebrander of the Year med Rutan!

"Rutan är en plats där gemensamma rättigheter och skyldigheter råder. Till Rutan kan vi gå om vi behöver hjälp, när någon står i den är det vårt ansvar att söka kontakt och försöka hjälpa till. I Rutan kan vi lämna ifrån oss våra ägodelar, i den stjäl vi inte."

Nomineringen
När Ruben Östlunds ”The Square” 2018 nominerades till Oscarsgalan, hamnade lilla Värnamo i rampljuset. Lokala aktörer hade flera år tidigare välkomnat en galen idé om en utställning och en ruta på ett torg – hela grunden till filmen. Värnamo har under det senaste året tagit vara på uppmärksamheten och skapat stolthet bland invånarna. Rutan är symbol för en liten plats med modet att vara experimentell för att skapa världsrykte.

Du kan rösta på de nominerade till och med den 11 september. Lägg din röst på Värnamo Kommun och Rutan här!

Tips!
I Ruben Östlunds sommarprat från 2017 pratar han om hans och Kalle Bomans tanke med Rutan, en fredad zon och en påminnelse om vår roll som ansvarstagande och tillitsfulla medmänniskor. Ruben visar även på Värnamo kommuns handlingskraft och fantastiska engagemang, om invånarnas betydelse och om hur polisen använder Rutan i samtal med skolbarn om grundläggande värderingar. Ruben Östlunds sommarprat finns att lyssna på i Sveriges radios app, eller på länken i listan nedan.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring där syftet varit att stärka en plats eller varumärke. Priset utses av en jury som fattar sitt beslut utifrån de nominerades idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Vinnaren offentliggörs den 11 oktober på Placebranders Day i Norrköping.

Rutan Värnamo Kommun
Rutan Värnamo Kommun
  • related

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Här är de nominerade till Årets Turismpris 2022!

Äntligen får vi presentera kandidaterna till Årets Turismpris 2022. Stort grattis till de tre finalisterna som alla har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Grännas polkagrisar och unik cykelupplevelse lyfts i kampanj på TripAdvisor

Nu pågår en Sverigekampanj på Tripadvisor - en av världens största reseplattformar. I samverkan med Visit Sweden och andra regioner presenterar vi Sveriges utbud inom natur, mat, kultur och design för utländska turister. Från vårt län lyfter vi Grännas kända polkagrisar och Cykla i Filmlandskapet.

Utveckla naturnära måltidsupplevelser

matlagning i naturen
Intresset för och längtan efter vacker och unik natur, hållbarhet samt naturlig, hälsosam mat och dryck, tycks stadigt öka. Resenärer söker efter naturnära måltidsupplevelser och i Visit Swedens en timmes långa föreläsning får du inspiration för att möta deras efterfrågan.

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.