Abloc bjöd in till Smålandsupplevelse

  • publicerad

I mitten av september gick evenemanget”Gravel Bike – The Småland Experience” av stapeln. Syftet var att visa upp det bästa Småland har när det kommer till grusvägscykling, värdskap samt mat- och kulturtraditioner.

Varje år samlas representanter från äventyrs- och naturturismbranschen för att nätverka och inspireras under Adventure Travel World Summit (ATWS). Konventet lockade i år 800 deltagare och hölls i Göteborg.

Inför ATWS anordnas flera Pre Summit Adventures över hela Sverige, varav ett i Småland. Evenemanget Gravel Bike – The Småland Experience bjöd journalister, entreprenörer och researrangörer på ett småländskt äventyr av rang. Bakom Gravel Bike stod cykelföretaget Abloc, som hoppas att evenemanget ska vara ett startskott för framtida cykelpaket som riktas mot den utländska marknaden.

Smålands guldkorn

Under de äventyrsfyllda dagarna fick deltagarna uppleva småländska favoriter som Västanå slott, Östra Vätterbranterna, Vistakulle Fruktodling, polkagrisarna i det pittoreska Gränna, Hooks Herrgård, Hotell Björkhaga, ”A swedish fika” och kräftskiva enligt svenskt manér. Därefter bar det av mot Göteborg och ATTA-konferensen.

Lyckat evenemang

Småland visade upp sig från sin bästa sida och flera av de långväga gästerna har redan planerat för nästa besök. Bland deltagarna fanns också researrangörer som ser ljust på att lägga till ”cykling i Småland” i sitt reseutbud.

Deltagarna själva har uttalat sig mycket positivt om dagarna i Småland.

”Abloc to rule the world! You guys rock and thank you so very much for the best ride! Gravel in Småland is among the best experiences I´ve ever had. I will be back!”
Phil Wyndham, Adventure South
Nya Zealand

”Great routes, great company, amazing service from a wonderful team, going home with never-to-forget memories”
Bruno Toutain, Cyclingmundo
Frankrike

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.