Abloc bjöd in till Smålandsupplevelse

  • publicerad

I mitten av september gick evenemanget”Gravel Bike – The Småland Experience” av stapeln. Syftet var att visa upp det bästa Småland har när det kommer till grusvägscykling, värdskap samt mat- och kulturtraditioner.

Varje år samlas representanter från äventyrs- och naturturismbranschen för att nätverka och inspireras under Adventure Travel World Summit (ATWS). Konventet lockade i år 800 deltagare och hölls i Göteborg.

Inför ATWS anordnas flera Pre Summit Adventures över hela Sverige, varav ett i Småland. Evenemanget Gravel Bike – The Småland Experience bjöd journalister, entreprenörer och researrangörer på ett småländskt äventyr av rang. Bakom Gravel Bike stod cykelföretaget Abloc, som hoppas att evenemanget ska vara ett startskott för framtida cykelpaket som riktas mot den utländska marknaden.

Smålands guldkorn

Under de äventyrsfyllda dagarna fick deltagarna uppleva småländska favoriter som Västanå slott, Östra Vätterbranterna, Vistakulle Fruktodling, polkagrisarna i det pittoreska Gränna, Hooks Herrgård, Hotell Björkhaga, ”A swedish fika” och kräftskiva enligt svenskt manér. Därefter bar det av mot Göteborg och ATTA-konferensen.

Lyckat evenemang

Småland visade upp sig från sin bästa sida och flera av de långväga gästerna har redan planerat för nästa besök. Bland deltagarna fanns också researrangörer som ser ljust på att lägga till ”cykling i Småland” i sitt reseutbud.

Deltagarna själva har uttalat sig mycket positivt om dagarna i Småland.

”Abloc to rule the world! You guys rock and thank you so very much for the best ride! Gravel in Småland is among the best experiences I´ve ever had. I will be back!”
Phil Wyndham, Adventure South
Nya Zealand

”Great routes, great company, amazing service from a wonderful team, going home with never-to-forget memories”
Bruno Toutain, Cyclingmundo
Frankrike

vill du veta mer?

  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.