Hållbara framsteg med Swedish Welcome

  • publicerad

Under 2019 får ett stort antal verksamheter i länet återbesök av en auktoriserad Swedish Welcome-rådgivare. Har diskussionen och rådgivningen gett resultat? Har företaget använt övriga möjligheter som Smålands Turism erbjuder? Har gästupplevelsen blivit bättre? Har hållbarheten och lönsamheten ökat?

Ett av de återbesök Swedish Welcome-rådgivaren gjort är på Forsheda Finsmakeri hos Jonny Lindroos, känd för upplevelser kring kaffe och choklad och för sommarverksamheten Café Sergel.

Besök hos Forsheda Finsmakeri/Café Sergel
Forsheda Finsmakeri/Café Sergel är ett av de företag som under föregående år gjort en första, grundlig genomlysning med metoden. Här erbjuds event, upplevelser och kulinariska upplevelser, både mobilt och kring de fasta platserna. För Jonny och Karolina Lindroos ska tiden räcka till produktion av godsaker som praliner och bakverk, till att sköta sommarrestaurang och B&B vid östra länsgränsen - och dessutom till pedagogiskt arbete. Som småföretagare har de ännu inte fullt ut tagit steget att låta det egna företaget stå för hela försörjningen.

Vid första genomlysningen sågs spretigheten och den ständiga tidspressen som många småföretagare lär känna igen. Man har därför jobbat med att renodla sitt erbjudande. Vissa delar i Swedish Welcome-rådgivningen som blivit märkbart starkare mellan de två rådgivningstillfällena är bland annat:

  • den digitala kommunikationen i stort
  • konkret förhandsinformation om tillgänglighet
  • att kärnvärden om och exempel på hållbarhet nu kommuniceras och kan inspirera andra
  • att lokala leverantörskedjor byggs upp
  • att man arbetar mer med den småländska mattraditionen. Tapas blev småländska tapperas med en blinkning till Astrid

- Digital coachning var precis som Swedish Welcome en mycket bra tjänst, tycker Jonny.

Nätverkande och samarbete
Jonny för diskussioner om paketerbjudanden med upplevelseföretag och hoppas kunna bidra till matupplevelsernas höjd och hållbarhet för besökande. Han skickar också med en uppmaning till intresserade cykel- och vandringsföretag att ta kontakt för samarbete.
Vid sidan av allt annat är Jonny delaktig i en satsning med hållbart producerade lokala delikatesser. Flera som producerar hållbart, gott och småländskt är välkomna!

Kaffe

vill du veta mer?

  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.