Smålands Turism är stolta jurymedlemmar i utmärkelsen Årets matentreprenör

  • publicerad

Under Landsbygdens sommarmöte i Rickelstorp utanför Eksjö delade landshövding Helena Jonson ut priset Årets matentreprenör 2019.

Priset "Årets matentreprenör i Jönköpings län" går till en organisation, företag eller person inom offentlig, privat eller ideell sektor som på ett nytt sätt har satt den regionala maten på kartan. Verksamheten ska genomsyras av hållbarhet ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv.

Årets matentreprenör 2019
Den 31 augusti 2019 presenterades Smålandsost i Vrigstad som vinnaren av priset Årets matentreprenör i Jönköpings län. Pernilla Nord fanns på plats och tog emot utmärkelsen av landshövding Helena Jonson.

Av de tre finalisterna var det Smålandsost i Vrigstad som juryn slutligen utsåg till segrare.

Motiveringen löd: "Med stor ödmjukhet inför hantverket förvandlas Småländsk mjölk till både Brieost och Hemost på mejeriet i Vrigstad. Hemosten är listad som nummer 13 hos Smakernas Ark (Ark of taste) och finns hos ett stort antal livsmedelsbutiker, både lokalt och nationellt. De nya ägarna sedan två år är måna om att bevara svensk ostkultur och driva gammal tradition vidare. Årets matentreprenör 2019 är Magnus och Pernilla Nord, Smålandsost!"

Årets matentreprenör 2019 till Magnus och Pernilla Nord, Smålandsost! @vrigstadhemost stort grattis till er och er smak- och kulturskatt, hemosten!

Vi önskar även grattis till finalisterna @wallbysateri och @kallekullagard !

"Årets matentreprenör i Jönköpings län" instiftades 2017 och delas ut av Länsförsäkringar Jönköping.

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.