Pris av råvaror från Småland

  • publicerad

Årets Turismpris som delas ut av Smålands Turism är en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur.

Den 23 februari delas Årets Turismpris ut av Smålands Turism under Jönköpingsgalan. Priset som vinnaren tilldelas är en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur. Bland råvarorna finns trä, glas och aluminium, som alla är starkt förankrade i regionen.

Lokalt verk
Skulpturen är en avbild av Smålands Turisms logotyp, där formen representerar Jönköpings län och strecken de 13 kommunerna. Den består av sju sorters trä, glas och aluminium som hämtats från regionen. Helene Berg, VD Smålands Turism, berättar:
”Jönköpings län har historiskt varit en plats som livnärt sig mycket på trä. Alla träslag i skulpturen har en unik innebörd för regionen. Aspen, till exempel, representerar tändstickstillverkningen som satte Jönköping på kartan i mitten av 1800-talet.”

Till skulpturen användes också gran, äppelträd, björk, ek, en och ask. Samtliga träslag har betydelse för Småland.
”Granen representerar Smålands husbyggen och de många skogarna. Äppelträden har sedan 40-talet odlats på Östra Vätterbranterna, som levererar dryck hela vägen till Nobelmiddagen. De andra träslagen står för entreprenörsanda, landskapet Småland och möbeltillverkningen i länet.”

Utöver trä finns glas och återvunnet aluminium att se på skulpturen. Materialen representerar de många sjöarna och industritraditionen som präglat regionen. Priset har designats av Grand Public Communication, och tillverkats av Värnamo Sliperi & Glasmästeri.

Tävlande
Årets tävlande företag är Kulturgatan Bodafors, Rudenstams och Skullaryd Älgpark. Vinnaren tillkännages under en prisutdelning på Jönköpingsgalan den 23 februari 2019. Vinnaren tilldelas det småländska priset för sina insatser för turismen, och blir Jönköpings läns kandidat till Stora Turismpriset.

Om Årets Turismpris
Priset tilldelas företag, organisationer eller föreningar som gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Syftet är att belöna insatser, både när det gäller nya djärva satsningar och långvarigt, framgångsrikt arbete och lönsamhet.

Årets Turismpris -  en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur.
Årets Turismpris - en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur.
  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.