Belgien - en intressant marknad att satsa på

  • publicerad

Belgien är en intressant marknad med hög potential. Belgiska resenärer spenderar i genomsnitt mer på sina besök än andra marknader och väljer gärna något dyrare boenden med hög kvalitet.

Belgien är ett av världens mest tätbefolkade länder och för den belgiska turisten blir Sverige allt viktigare. Landet är uppdelat i två stora regioner. En nordlig flamländsk del och en sydlig fransktalande del. Den nordliga delen av landet har visat störst intresse av att åka till Sverige på semester. Den sydliga delen föredrar hellre att resa till fransktalande länder. För de som tidigare besökt Norge är nu Sverige ett intressant alternativ. Främst för att vi , till skillnad från Norge, inte har någon massturism. Dessutom upplevs Sverige vara mycket barnvändligt, samt ha ett bra utbud av outdoor-aktiviteter. Belgare är vana att cykla och föredrar då platta landsvägar framför Mountainbike i terräng

Den svenska drömmen med en röd stuga vid en sjö lockar
Våra svenska traditioner och kultur anses spännande. Belgare tycker om personlig atmosfär och vill gärna bo i enkilt belägna stugor, till skillnad från stora hotellkedjor och fullbelagda campingar. Målgruppen Bigger families växer starkt och man reser gärna tillsammans i en grupp med flera generationer. Övriga målgruppr är whops, youngster och barnfamiljer. Den svenska maten är i sig en upplevelse och ska gärna ha en lokal koppling.

Spenderar efter kvalitet
Pris är sekundärt och den belgiska turisten spenderar i genomsnitt 1500 euro per vecka och person, vilket är något högre jämfört med andra marknader. Samt väljer ofta något dyrare boende- /rumsalternativ. Däremot är det då självklart viktigt att kvaliteten ska vara därefter. Dessutom bokar belgare, i högre utsträckning än andra marknader, till ytterligare aktiviteter på plats. Man kräver ofta skräddarsydda produkter med mycket handpåläggning. Det är många arrangörer som inte är starka online. De har fina hemsidor, men ofta sker det ingen försäljning därigenom.

Informationen är inhämtad från en studieresa till Belgien som arrangerades av Visit Sweden i oktober 2018.

Röda stugor i Åsens by, Småland

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.