Belgien - en intressant marknad att satsa på

  • publicerad

Belgien är en intressant marknad med hög potential. Belgiska resenärer spenderar i genomsnitt mer på sina besök än andra marknader och väljer gärna något dyrare boenden med hög kvalitet.

Belgien är ett av världens mest tätbefolkade länder och för den belgiska turisten blir Sverige allt viktigare. Landet är uppdelat i två stora regioner. En nordlig flamländsk del och en sydlig fransktalande del. Den nordliga delen av landet har visat störst intresse av att åka till Sverige på semester. Den sydliga delen föredrar hellre att resa till fransktalande länder. För de som tidigare besökt Norge är nu Sverige ett intressant alternativ. Främst för att vi , till skillnad från Norge, inte har någon massturism. Dessutom upplevs Sverige vara mycket barnvändligt, samt ha ett bra utbud av outdoor-aktiviteter. Belgare är vana att cykla och föredrar då platta landsvägar framför Mountainbike i terräng

Den svenska drömmen med en röd stuga vid en sjö lockar
Våra svenska traditioner och kultur anses spännande. Belgare tycker om personlig atmosfär och vill gärna bo i enkilt belägna stugor, till skillnad från stora hotellkedjor och fullbelagda campingar. Målgruppen Bigger families växer starkt och man reser gärna tillsammans i en grupp med flera generationer. Övriga målgruppr är whops, youngster och barnfamiljer. Den svenska maten är i sig en upplevelse och ska gärna ha en lokal koppling.

Spenderar efter kvalitet
Pris är sekundärt och den belgiska turisten spenderar i genomsnitt 1500 euro per vecka och person, vilket är något högre jämfört med andra marknader. Samt väljer ofta något dyrare boende- /rumsalternativ. Däremot är det då självklart viktigt att kvaliteten ska vara därefter. Dessutom bokar belgare, i högre utsträckning än andra marknader, till ytterligare aktiviteter på plats. Man kräver ofta skräddarsydda produkter med mycket handpåläggning. Det är många arrangörer som inte är starka online. De har fina hemsidor, men ofta sker det ingen försäljning därigenom.

Informationen är inhämtad från en studieresa till Belgien som arrangerades av Visit Sweden i oktober 2018.

Röda stugor i Åsens by, Småland

vill du veta mer?

  • relaterat

Se till att ditt boende är uppdaterat på HolidayCheck!

Just nu pågår en kampanj för Småland på den tyskspråkiga reseportalen HolidayCheck. Därför är det en bra idé att ha koll på hur sitt hotell eller boende presenteras på sidan.

Här är de nominerade till Årets Turismpris 2020!

Samtliga nominerade till Årets Turismpris har visat på föredömliga insatser för att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.