Vad krävs för att skapa Sveriges främsta cykeldestination?

  • publicerad

Under Cykeldagen diskuterades hur vi tillsammans driver cykelutvecklingen i Småland framåt.

Sista dagen i januari bjöd Smålands Turism in cykelklubbar, boendeanläggningar, företagare och representanter från kommuner i Jönköpings län till Vandalorum, Värnamo. Temat för dagen var cykelturism. Hur kan vi tillsammans arbeta för att på sikt skapa Sveriges främsta cykeldestination?

Markägare och godkända cykelleder
Ett viktigt ämne under cykeldagen gällde markägarfrågan. Hur kan cyklisterna få information om vilka som äger marken där man planerar att använda en cykelled? Och hur vet besökaren om cykelleden är godkänd?
Det visade sig också finnas behov av en portal där man som cyklist enkelt kan hitta information om destinationen redan i planeringsstadiet av sin resa. Portalen borde i så fall informera om godkända cykelleder, tips på boendeanläggningar i anslutning till lederna, samt information om cykeluthyrning.

Talare under Cykeldagen

Philip Fagerberg
Under dagen talade entreprenören och elitcyklisten Philip Fagerberg om sin kärlek till enduro, sin elitsatsning och sina idéer om utveckling av cykling inom Jönköpings län.
”På Grännaberget har vi i många år arbetat med att utveckla våra mtb-leder och vi ser nu hur många i sverigeeliten sneglar åt vårt håll och gärna vill hälsa på och prova våra leder”.

Mathias Carlsson
Mathias Carlsson från Abloc talade om hur de skapar hållbara cykelprodukter och cykelarrangemang som engagerar köpare.
”Vi arrangerar inga tävlingar, utan det är helt enkelt ett gäng som drar ut och cyklar ihop, äter gott och har jäkligt kul ihop”.

Peter Lundberg
Peter Lundberg, Hotel Björkhaga Mullsjö arbetar redan idag mot cykelturister, och då främst på den tyska marknaden. Under cykeldagen berättade Peter om deras satsning, senast på elcyklar, och hur väl den har fallit ut.
”Jag har fått väldigt mycket inspiration och nya idéer nu under cykeldagen, och jag kommer redan i bilen hem ringa lite andra aktörer i vårt område för att försöka utveckla dessa idéer”.

Intresset för Cykeldagen var stort och åsikterna och idéerna från de deltagande var många. Även om vi kommit en bit på vägen efter cykeldagen, så har vi mycket kvar att göra innan vi når målet om Sveriges främsta cykeldestination.

Vidare arbete under 2019
-Under våren 2019 kommer Smålands Turism att kartlägga vilka godkända mtb-leder som finns i Jönköpings län i dagsläget.
-Smålands Turism kommer att sondera terrängen vad gäller cykeluthyrare i Jönköpings län.
-Vi kommer även att arrangera flera spännande studieresor med tema cykel. Mer info kring dessa kommer inom kort.

Tack till Christopher Lanaway för bilder från dagen.

Cykel ikhp

vill du veta mer?

  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.