Utveckling inom cykelturismen

  • publicerad

På den välrenommerade cykelmässan Velofollies i Belgien samlas cykeltillverkare, researrangörer och boendeanläggningar med fokus på cykel, samt cykelintresserade privatpersoner.

Cykelturismen är på stark frammarsch, och för att följa utvecklingen besökte vi Velofollies, som tillsammans med Eurobike-mässan i Friedrichshafen, Tyskland är den viktigaste i Europa.

Cykelresor som helhetsupplevelse
På cykelmässan Velofollies finns det ett stort antal arrangörer av cykelresor. De flesta resorna som säljs arrangeras i Italien, Frankrike och Spanien, ett par arrangörer erbjuder även mer exotiska resmål såsom Indonesien, Island, Vietnam och Marocko. Resor med landsvägscykling är mest förekommande men vissa arrangörer erbjuder även resor med avancerad MTB-cykling i djungelmiljö.
Även om många besökare är helt inne på själva cyklingen, är det tydligt att man efterfrågar en helheltsupplevelse på sin cykelresa, där kopplingen till mat är extra viktig. Cyklisterna som bokar en resa är vanligtvis i medelåldern och samtidigt som de vill få en bra cykling i en härlig och ibland utmanande miljö, vill de även kunna äta gott och bo bekvämt.

Bike Hotels
På mässan presenteras även flera boendeanläggningar som marknadsför sig som ”Bike Hotels”. Ofta gäller det större anläggningar på etablerade skidorter som är ute efter att förlänga säsongen, och som då ser cykelintresserade som en intressant målgrupp. På mässan medverkade även flera boendeanläggningar som gått samman för att tillsammans erbjuda kompletta cykelpaket. Ett gott exempel på hur företag med gemensamma intressen på ett tydligare sätt, än om de arbetar var för sig, kan nå ut till potentiella gäster.

Vad cykelturister förväntar sig av ett så kallat ”Bike Hotel”
-Bra läge med närhet till cykelturer
-Låst cykelrum
-Utrymme för att meka med sin utrustning
-Möjlighet att tvätta och torka kläder

Rikolto, Midsummer Classics till Småland
Rikolto är en belgisk researrangör som erbjuder cykelresor till lite mer avlägsna platser såsom Sulawesi och Surinam. Deras affärsidé är att kunden förrutom priset på resan får i uppgift att samla in en summa till välgörenhet. Det totala insamlade beloppet används som bistånd till noga utvalda företag eller organisationer i de regioner som resan genomförs. Vid en cykelresan till Indonesien ingår till exempel besök hos lokala kaffeodlare som Rikolto alltså med hjälp av cykelresorna stöttar finansiellt.
Sommaren 2019 kommer Rikolto för första gången att arrangera en cykelresa, Midsummer Classics, i Småland. Just nu pågår deras arbete med att hitta lämpliga cykelleder och unika matupplevelser. Under mässan i Belgien la de även fokus på att informera om och hitta intresserade deltagare till den kommande resan.

cykelmässan Velofollies Belgien

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.