Utveckling inom cykelturismen

  • publicerad

På den välrenommerade cykelmässan Velofollies i Belgien samlas cykeltillverkare, researrangörer och boendeanläggningar med fokus på cykel, samt cykelintresserade privatpersoner.

Cykelturismen är på stark frammarsch, och för att följa utvecklingen besökte vi Velofollies, som tillsammans med Eurobike-mässan i Friedrichshafen, Tyskland är den viktigaste i Europa.

Cykelresor som helhetsupplevelse
På cykelmässan Velofollies finns det ett stort antal arrangörer av cykelresor. De flesta resorna som säljs arrangeras i Italien, Frankrike och Spanien, ett par arrangörer erbjuder även mer exotiska resmål såsom Indonesien, Island, Vietnam och Marocko. Resor med landsvägscykling är mest förekommande men vissa arrangörer erbjuder även resor med avancerad MTB-cykling i djungelmiljö.
Även om många besökare är helt inne på själva cyklingen, är det tydligt att man efterfrågar en helheltsupplevelse på sin cykelresa, där kopplingen till mat är extra viktig. Cyklisterna som bokar en resa är vanligtvis i medelåldern och samtidigt som de vill få en bra cykling i en härlig och ibland utmanande miljö, vill de även kunna äta gott och bo bekvämt.

Bike Hotels
På mässan presenteras även flera boendeanläggningar som marknadsför sig som ”Bike Hotels”. Ofta gäller det större anläggningar på etablerade skidorter som är ute efter att förlänga säsongen, och som då ser cykelintresserade som en intressant målgrupp. På mässan medverkade även flera boendeanläggningar som gått samman för att tillsammans erbjuda kompletta cykelpaket. Ett gott exempel på hur företag med gemensamma intressen på ett tydligare sätt, än om de arbetar var för sig, kan nå ut till potentiella gäster.

Vad cykelturister förväntar sig av ett så kallat ”Bike Hotel”
-Bra läge med närhet till cykelturer
-Låst cykelrum
-Utrymme för att meka med sin utrustning
-Möjlighet att tvätta och torka kläder

Rikolto, Midsummer Classics till Småland
Rikolto är en belgisk researrangör som erbjuder cykelresor till lite mer avlägsna platser såsom Sulawesi och Surinam. Deras affärsidé är att kunden förrutom priset på resan får i uppgift att samla in en summa till välgörenhet. Det totala insamlade beloppet används som bistånd till noga utvalda företag eller organisationer i de regioner som resan genomförs. Vid en cykelresan till Indonesien ingår till exempel besök hos lokala kaffeodlare som Rikolto alltså med hjälp av cykelresorna stöttar finansiellt.
Sommaren 2019 kommer Rikolto för första gången att arrangera en cykelresa, Midsummer Classics, i Småland. Just nu pågår deras arbete med att hitta lämpliga cykelleder och unika matupplevelser. Under mässan i Belgien la de även fokus på att informera om och hitta intresserade deltagare till den kommande resan.

cykelmässan Velofollies Belgien

vill du veta mer?

  • relaterat

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Stort fokus på digitalisering under Smålandsdagen

Digitaliseringen är full av möjligheter för företag och destinationer, och under Smålandsdagen 2019 lärde vi oss hur vi bäst tar tillvara på dem.

Kunskapsdag om lockande måltidsupplevelser

Efterfrågan på platsbundna måltidsupplevelser med ärlig mat ökar. Den 27 september hölls en välbesökt dag för ökad kunskap och inspiration om hur företagen i länet kan skapa affärer och nå fler målgrupper. Platsen var Wallby Säteri.