140 dagar av norra Småland

  • publicerad

Hittills i år har 29 stycken journalister, bloggare, fotografer och influencers sammanlagt fått uppleva 140 dagar med aktiviteter i norra Småland. Efterfrågan på outdooraktiviteter har varit överrepresenterad, och Store Mosse Nationalpark lika så.

Störst andel journalistbesök, 32%, har kommit från Nederländerna, följda av 25% danska besök. Norge har stått för 22% och Tyskland för 21%. Utöver outdooraktiviteter har mycket fokus legat på barn- och familjeprodukter, men även matjournalister och golfjournalister har gjort sig hörda i mängden.

För att nämna några så fick vi, på temat mat, besök från gastromand.dk – Danmarks största blogg om mat och dryck, för män! Bloggen genererar i snitt 450 000 besök i månaden. Inom livsstil besökte två nederländska journalister från Flow Magazine (livsstilsmagasin) och Libelle (dammagasin) oss. Besöket kombinerades med ett midsommarfirande, och deras besök nåddes bland annat av 214 000 Instagramföljare.

Så tar vi emot

När pressbesöken anländer försöker vi att möta upp journalisterna direkt för att säkerställa att allting fungerar. Allt från resvägar, till boende, aktiviteter och andra praktiska saker. Det snabba mötet med journalisten sker dels för att försäkra sig om att de får en bra upplevelse, men också om att få ut budskapet om norra Småland omgående. Detta sker vanligtvis via journalistens sociala kanaler. Via de riktiga reportagen tar det längre tid att nå ut med budskapet. Ibland kan det faktiskt dröja upp till ett år!

I höst kommer fler

De 29 stycken journalisterna besökte oss mellan januari-augusti i år och under september och oktober väntar ytterligare grupper upp för att ta del av norra Smålands smaker, vyer och aktiviteter.

Pressbesök upplever och förevigar på Rudenstams © Smålands Turism

vill du veta mer?

  • relaterat

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Stor uppslutning på inspirationsdagen ”Småland - en cykelvänlig destination"

Den 9:e mars arrangerade vi på Smålands Turism en inspirationsdag kring cykling. Med över 80 deltagare var det fullt hus på Bauergården i Bunn, vilket är ett tydligt tecken på det stora intresse som finns kring cykelturism i Jönköpings län.

Ytterligare satsning på hållbar cykelturism

Tillväxtverket har beviljat Smålands Turisms stöd för projektet ”Hållbar cykelturism” vilket innebär att vi fortsätter att utveckla cykelturismen under 2020!

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.