140 dagar av norra Småland

  • publicerad

Hittills i år har 29 stycken journalister, bloggare, fotografer och influencers sammanlagt fått uppleva 140 dagar med aktiviteter i norra Småland. Efterfrågan på outdooraktiviteter har varit överrepresenterad, och Store Mosse Nationalpark lika så.

Störst andel journalistbesök, 32%, har kommit från Nederländerna, följda av 25% danska besök. Norge har stått för 22% och Tyskland för 21%. Utöver outdooraktiviteter har mycket fokus legat på barn- och familjeprodukter, men även matjournalister och golfjournalister har gjort sig hörda i mängden.

För att nämna några så fick vi, på temat mat, besök från gastromand.dk – Danmarks största blogg om mat och dryck, för män! Bloggen genererar i snitt 450 000 besök i månaden. Inom livsstil besökte två nederländska journalister från Flow Magazine (livsstilsmagasin) och Libelle (dammagasin) oss. Besöket kombinerades med ett midsommarfirande, och deras besök nåddes bland annat av 214 000 Instagramföljare.

Så tar vi emot

När pressbesöken anländer försöker vi att möta upp journalisterna direkt för att säkerställa att allting fungerar. Allt från resvägar, till boende, aktiviteter och andra praktiska saker. Det snabba mötet med journalisten sker dels för att försäkra sig om att de får en bra upplevelse, men också om att få ut budskapet om norra Småland omgående. Detta sker vanligtvis via journalistens sociala kanaler. Via de riktiga reportagen tar det längre tid att nå ut med budskapet. Ibland kan det faktiskt dröja upp till ett år!

I höst kommer fler

De 29 stycken journalisterna besökte oss mellan januari-augusti i år och under september och oktober väntar ytterligare grupper upp för att ta del av norra Smålands smaker, vyer och aktiviteter.

Pressbesök upplever och förevigar på Rudenstams © Smålands Turism

vill du veta mer?

  • relaterat

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ta fram styrkan inom dig

Mental coach Susanne Pettersson
Den 4 februari bjöd Smålands Turism in till en digital föreläsning med Susanne Pettersson. Föreläsningen ”Ta fram styrkan inom dig” handlade om att vi alla har förmågan att ta fram styrkan inom oss. Den handlar även om tron på sig själv, att följa sina drömmar och att ingenting är omöjligt.

Småländsk mat med stor potential

”Sverige har nu 17 produkter med skyddad beteckning, och syftet med märkningarna är att öka konkurrenskraften och främja destinationsutveckling och landsbygdens ekonomi, samtidigt som konsumentens möjlighet att göra medvetna val ökar”. Det berättar Camilla Bender Larsson från Jordbruksverket.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

mtb i midnattssol
Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.